Webtervezési normák használata
A norma azt jelenti, hogy a felhasználók már megszokták és tudják, hogy a weboldalakon az egyes elemeket hol találják meg.
Az Interneten a felhasználói szokások nem változnak olyan gyorsan, mint a technológia. Ezért érdemes olyan megoldásokat használni, melyek már beváltak ezek ugyanis még évekig működni fognak!
Ezért Pl.:
- Első menüpont a főoldal, második a bemutatkozás, utolsó a kapcsolat.
- logó a weboldal bal felső sarkában,
- keresőmező (ha van) a weboldal nyitó oldalán,
- vízszintes navigáció használata a menüpontokhoz,
- termékkategóriák megjelenítésére baloldalon elhelyezett függőleges navigációval,
- a laptérkép neve laptérkép
- a meglátogatott linkek más színűek (Lehetőség szerint ugyanaz a szín, de láthatóan halványabban, mint az eredeti.)
- bevásárlókosár a jobb felső sarokban,
- láblécben menütérkép, kapcsolati adatok, küldetés megjelenítése.
Használd ezeket, hogy megkönnyítsd a látogatóid munkáját:
- Az összes oldal tetejére (vagy a láblécbe) tedd ki a cégnevedet és a logót.
- A logóra kattintással vezessük vissza a látogatót a főoldalra.
- Amennyiben a weboldalad több mint 50 oldalból áll, tegyél ki gyorskeresőt, mely az összes menüpont tartalmában keres szavakra, mondatrészekre.
- Egyszerű, rövid és magától értetődő menüelnevezéseket használj.
- Használj címszavakat, a szöveges tartalmakat tördeld meg, használj képeket, de csak akkor, ha szorosan illeszkednek a szöveges tartalmakhoz.
Egyedi dizájn, vagy sablon?
A weboldalak szerkezetei egyre inkább uniformizálódnak.
2017-től már nem azért szeretik a weboldaladat a látogatók, mert „egyedi” a megjelenítése, hanem azért mert könnyen és gyorsan megtalálják a keresett információkat.
A weboldalad megtervezésekor elsődleges cél kell legyen a gyors betöltődés, az egyszerűség és az átláthatóság.
A felhasználók nem azért térnek vissza egy weboldaladra, hogy gyönyörködjenek a dizájnban! A látogatóknak rendszeresen frissített, minőségi tartalmakra van szükségük, melyek bármilyen platformon könnyen áttekinthetőek.
A legújabb Mercédeszek, vagy BMW –k is sablonból készülnek. Ha egyedileg akarnál legyártatni egy ilyen típusú autót, akkor az elkészülési idő akár több év lenne, a gyártási költségeid pedig az egekbe szöknének.
(Mindemellett minden egyes hibát a saját autódon kellene megtapasztalj, majd kijavítass tehát mondhatjuk, soha nem lenne igazán kész… )
Nincs ez másként a weboldalak esetében sem. Egy profi sablon elkészítésére akár 100-szor több időt fordítanak, mint egy „egyedi arculattervezéssel” eladott szolgáltatáséra.
A profi sablonokat sokszorosan tesztelik valamennyi platformon, valamint legtöbbjüket rendszeresen frissítik a felhasználói tapasztalatok alapján és a technológiai fejlődés során.
(Ettől független számos esetben szükséges még ezeknek a dizájnoknak is a tökéletesítése, gyorsítása, stb.)
Mivel a profi sablonok jellemzően a webergonómiai szempontok figyelembevételével, az általános normák betartásával készülnek, ezekkel a megoldásokkal kevesebb az esély, hogy mellé lősz.
A websablonok természetesen jól felkészített alapot képeznek, de a megjelenésük mégis személyre szabható.
- Módosítható a színvilág a cég arculatának megfelelően,
- a lapstílusok bővíthetőek, vagy átalakíthatóak a feltölteni kívánt tartalmak függvényében,
- az egyes elemek is elkülöníthetőek attól függően, hogy milyen eszközön nyitják meg a látogatók. Pl.: Mobilkészülékeken nem javasolt egy sok elemből álló láblécet megjeleníteni, mert több képernyőnyi területet foglal el feleslegesen, minden egyes menüpontban.
A weboldalad egyediségét elsősorban már nem a webdizájn határozza meg, hanem a
- lelkiismeretesen összeállított tartalmak (és itt már használhatsz akár egyedi grafikai megoldásokat, Pl. Infó grafikákat, gyönyörűen elkészített illusztrációkat, és természetesen profi termékfotókat, videókat, stb.)
- a tudatosan felépített marketing stratégiák.
Miért ne használnád fel a világszerte dolgozó többmillió webdizájner munkáját, melyek többszázmillió felhasználói tapasztalaton alapulnak?
Ha megnézed a legsikeresebb amerikai marketing guruk és üzleti tanácsadók weboldalait, észreveheted, hogy a többségüknek nagyon hasonló szerkezetű weboldala van. Sőt! Olyanok is vannak, akiknek a weboldala egy az egyben megegyező csak a színviláguk és a tartalmaik különbözőek!
Nem kell feltalálni a spanyolviaszt! A már bevált megoldásokat érdemes használni.
Ugyanez elmondható a legnagyobb piacterekről is! Nézd meg az https://www.amazon.com, vagy https://www.ebay.com/ oldalakat. Nincsenek látványos grafikák, mert nem azok hozzák a pénzt.
Kis- és közepes vállalkozásként neked sem érdemes azt a célt kitűzni, hogy Te majd kitalálsz valami eddigitől eltérő weboldal szerkezetet és majd azzal fogsz pénzt keresni. Nem a különleges weboldal adja el a szolgáltatásaidat és a termékeidet.
A siker eléréshez érdemesebb, ha a bevált webnormákat követed és az informatív tartalmakra, a technikai újdonságokra és a tudatosan felépített marketing stratégiákra fókuszálsz.
Magyarországon sokan többen költenek a dizánra, mint amennyi energiát fordítanak a:
- tudatosan megfogalmazott marketing szövegekre,
- a profin elkészített termék fotókra és videókra,
- a stratégiailag megtervezett, automatizált hírlevelekre,
- stb.