https://www.traditionrolex.com/27

Webrakéta Kft | - Az Online Marketing Szótár megérkezett: nézd A-tól Z-ig

https://www.traditionrolex.com/27

Az Online Marketing Szótár megérkezett: nézd A-tól Z-ig

Zavarba jössz az online marketing fogalmaitól? Csak kapkodod a fejed az ismeretlen kifejezésektől? Akkor az Online Marketing Szótár sokat fog segíteni neked.

 

A marketingnek, mint minden szakmának, megvan a maga nyelve és kifejezésgyűjteménye, ami kezdő szakemberek és laikusok számára kicsit ijesztő lehet. Legalábbis első olvasatra. Annak érdekében, hogy ne tűnjön kínainak az online marketing szakmai nyelve, összeállítottunk egy segédeszközt, amiben remélhetőleg minden kérdésedre választ kapsz. Ez lenne az Online Marketing Szótár, görgesd sikeresen.

 

Nem csalás, nem ámítás: ez itt színtiszta online marketing tudás. Betűrendben böngészheted végig a leggyakrabban használt marketing szakkifejezéseket, belekóstolva a weboldal és a webáruház témaköreibe is.

 

Lássuk a medvét: itt kezdődik az Online Marketing Szótár

 

A/B teszt: az A/B-teszttel leggyakrabban az online marketing hirdetések között találkozhatsz, de a módszer alkalmazható például hírlevelek és landing oldalak vizsgálatához is.  Az A/B-teszt lényege abban rejlik, hogy fogsz 2 különböző kampányelemet – ez lehet akár szöveg, kép, hírlevél, landing oldal – és egy időben futtatva, azonos számú célközönségen teszteled őket úgy, hogy 1-1 elemet – például a főcímet, tárgymezőt, a CTA szövegét és színét, a szöveget vagy a dizájnt – a kicserélsz rajta. Például Facebook Ads esetén ugyanakkora és hasonló paraméterekkel rendelkező célközönségre célzol be 2 különböző hirdetésszöveget és megvizsgálod, hogy melyik eredményesebb, melyik konvertál jobban. 


Abuse: ez nagyon hasznos cucc, ha képes rá a hírlevél-szoftvered. Azt mutatja meg, hogy hányan jelölték Spamnek a hírleveledet.


Advertorial: ez egy szerkesztőségi cikk, reklám; fizetett, vagyis támogatott tartalom, amilyennel gyakran találkozol például az online magazinokban. Nevezhetnénk például PR-cikknek is.


Affiliate: Olyan partneri együttműködés, partnerprogram amikor az együttműködő felek a programtulajdonos szolgáltatását/termékét ajánlják a saját közönségüknek, majd az ajánlás után érkező vásárlásból jutalékot kapnak.


AIDA modell: ez az a reklám-modell, amivel gyakorlatilag minden marketing képzés kezdődik.  A – attention – azaz a figyelem felkeltése. I – interest – azaz az érdeklődés felkeltése. D- mint desire, vagyis a vágy felkeltése. Az utolsó lépés pedig egy újabb A – activation, azaz a cselekvésre – esetünkben vásárlásra – buzdítás, aktiválás. 


Algoritmus: marketinges legyen a talpán, aki kiigazodik a folyton változó Google, Facebook, Instagram vagy épp TikTok algoritmusok között (és a felsorolás még korántsem teljes). Maga az algoritmus az egyes platformok keresőfelületének speciális programja, ami adott paraméterek alapján méri fel és rangsorolja a tartalmakat. Nehezítő tényező, hogy ezek a változók folyamatosan frissülnek – ezt algoritmusfrissítésnek nevezzük –, ahogy az egyes platformtulajdonosok igazodnak a felhasználói igényekhez és érdeklődési körökhöz.  

 

Anchor text: ez a horgonyszöveg, vagyis, ha nem olyan őskori módszerrel szeretnéd linkelni egy korábbi cikkedet, hogy tessék kattints a linkre, akkor csak kijelölsz a szövegkörnyezetből egy releváns szövegrészletet, amire beszúrod a linket.


Arculat: Egy márka, illetve cég egységes megjelenése mind az online, mind az offline térben. Széles skálát ölel fel, hiszen magába foglalja a logót, az arculat által használt színeket, a tipográfiát, gyakorlatilag minden olyan design elemet, ami segít megismerni a céget és megkülönböztetni a riválisoktól. Nagy előnye, hogy egységes arculattal találkozva az online térben és az offline-ban is jobban megjegyezhetővé, követhetővé válik a márka. A tudatosan egységes arculatra törekvő cégek arculati kézikönyvben rögzítik a felhasználható elemeket, színeket.

 

B2B (Business to Business): ez gyakorlatilag a cégek közötti piac, amikor a terméked vagy szolgáltatásod nem magánszemélyeknek készül. Például amikor egy értékesítési tréninget szeretnél eladni, vagy irodabútort, esetleg egy hírlevél vagy CRM szoftvert. 

.
B2C (Business to Consumer): a B2C pont a B2B ellentettje, mondhatnánk úgy is, hogy ez a végfelhasználói piac. B2C célközönség esetén a portékánkat magányszemélyeknek értékesítjük.


Back-end: olyan, az oldal működését a háttérben támogató rendszerek, amelyek a látogatók számára láthatatlanok.  Ide tartozik például a tartalomkezelő rendszer, az adminisztrációs platform vagy komplett programozás.


Banner: weboldalakon megjelenő hirdetéstípus, végeredményben egy online reklámtábla. Megjelenhet a weboldalak fejlécében, oldalsávjaiban, de akár a blogcikkek szövegében is. 


Blog: az egyik legjobb online tartalommarketing eszköz, ami mind a márkaépítésben, mind a szakmai státuszépítésben, mind az értékesítésben a segítségedre lehet. A weboldaladon megjelenő rendszeres, szöveges tartalom. 

 

BOFU: a BOFU a sales funnel azon része, amikor a potenciális vevő vásárlási szándéka magas, ismeri a márkádat és már a konkrét döntés meghozása előtt áll. Ilyenkor lehet olyan tartalmakkal segíteni a döntéshozatalban, mint amilyen egy ingyenes próbaidőszak vagy személyes konzultáció.


Brand: maga a márka, ami a csak rá jellemző, egyedi tulajdonságok alapján jól megkülönböztethető a versenytársaktól.


Brand equity: ez a márkád értéke, azaz a márkaérték. Gyakorlatilag az határozza meg, hogy mennyire ismert a márkád és milyen értékeket társítanak hozzá a vásárlók. Ettől függ az, hogy milyen áron tudod eladni a termékedet, egyfajta pozícionálás

 

Bounce rate: hírlevél-küldésnél és weboldalaknál mérhető lepattanás. Utóbbi esetben például az a momentum, amikor anélkül zárja be az érkezési oldalt, hogy átkattintott volna valamelyik aloldalra. Ezt egyébként a keresőmotorok sajnos úgy értelmezik, hogy rossz minőségű az oldal, ezért a találati listán is hátrébb kezdi sorolni a weboldalt. Hírlevélnél pedig gyakorlatilag a kézbesíthetetlen leveleket jelenti.

 

Call to action: a cselekvésre bíztató gomb, ami kerülhet akár egy hírlevélbe, landing oldalra, weboldalra, webáruházba, hirdetésbe stb. Unszolhatod vele a látogatót vásárlásra, a csalianyag letöltésére vagy a hirdetésből a landing oldalra való tovább lépésre, hírlevél feliratkozásra stb. 


Célcsoport: az ideális, vásárlóképes közönséged, akiknek egy célzott kampánnyal vagy a marketingkommunikációd segítségével el akarod adni magad, a terméked, a szolgáltatásodat. 


CMS: angolul ez a Content Management System, vagyis tartalomkezelő rendszer. 

 

Content: ez maga a tartalom, amivel szépen lassan elkötelezed magad mellett a látogatódat. Lehet szöveges – például blog –, audio – például podcast –, videó – például Vlog vagy akár Instagram Reels videó –, webinár stb.


CPA: hirdetési modell és metrika egyben. A betűszót feloldva a Cost Per Action jön ki, ami hirdetési modellként azt jelenti, hogy a hirdetési helyekért az eladásokat követően fizetsz. Ezen felül azonban megmutatja azt is, hogy mennyi az egyetlen konverzióra – azaz eladásra – eső költség. Hasznos mutatószám, az már biztos.


CPC: azaz Cost Per Click, vagyis egyetlen átkattintás költsége.


CRM: szintén hasznos szoftver, már ami az ügyfélkapcsolatok kezelését és a termék/szolgáltatás optimalizációját illeti. Ha angolul is kíváncsi lennél rá: Customer Relationship Management) 


Cross-selling: ez a keresztértékesítést takarja, amikor egy vásárlás során olyan kiegészítő terméket ajánlasz a vevődnek, ami valamilyen számára hasznos úton-módon kapcsolódik a termékhez. Például sampon esetén balzsamot, vagy cipővásárlás során cipőtisztító terméket. 


CSR: ez a betűszó a cégek társadalmi felelősségvállalását takarja, ahogy a neve is mutatja: Corporate Social Responsibility. Lehet bármi az alapítványok támogatásától kezdve, a céges önkéntes munka kialakításán, esetleg oktatások megszervezésén át, a környezetvédelemig bezárólag rengeteg minden, ami a társadalom hasznára van.

 

CTR: ismét az online hirdetésekhez kapcsolódó fogalom. A Click-through Rate a hirdetésre kattintások aránya, amit úgy tudsz mérni, ha az átkattintások számát elosztod a megjelenések számával. 

 

Direkt marketing: Amikor a célcsoport tagjainak névre szóló ajánlatot küldünk. Általában levél, közvetlen értékesítés, vagy email formájában történik.

 

Facebook: közösségi platform, rendkívüli szerepe van a márkaépítésben és a közönség elköteleződésének növelésében, valamint az értékesítésben.

 

Facebook Ads: a Facebook hirdetési lehetőségei. Talán nem annyira kifinomult, mint a Google Ads-é, de hatékony eszköz a kezedben. Pár éve ide tartozik már az Instagram Ads is, mióta a Facebook megvásárolta a platformot.

 

Forgalom: ez az adott weboldaladra vagy landing page-re érkező látogatók összesített száma. Lehet organikus – vagyis keresésből érkező –, de fizetett – azaz hirdetésből – származó is. 

 

Google Ads: a legnagyobb kereső, azaz a Google hirdetési szolgáltatása. 


Headline: ez nem más, mint a főcím, aminek kellően figyelemfelkeltőnek kell lennie ahhoz, hogy a látogató/érdeklődő a blogcikkedre vagy hirdetésedre kattanjon. 

 

Hero shot: a nyitókép és a szlogen/főcím ütős kombinációja, ami egyből megragadja a látogató/olvasó figyelmét, egyszersmind közvetíti az értékajánlatot is.

 

Hirdetés: olyan szöveges és vizuális elem együttese, amit meghatározott céllal tolsz a célközönség elé. Általában az értékesítés a célja, de buzdíthat hírlevél-feliratkozásra és csalianyag-letöltésre is.

 

Inbound marketing: gyakorlatilag ez a tartalommarketing, amikor az érdeklődőket és a célközönségeket számukra hasznos tartalmakkal látod el, méghozzá nekik megfelelő időpontban.

 

Keresőmarketing: a keresőmarketing olyan online marketing terület, ami a weboldal láthatóságát növeli a keresőkben, például a keresőhirdetések segítségével. Ez a Search Engine Marketing, nem összetévesztendő a SEO-val, azaz a keresőoptimalizálással. 


Keresőoptimalizálás: ez a SEO, vagyis a Search Engine Optimization. A célja az, hogy néhány kiválasztott kulcsszóra a keresőoldalak – például Google – találati listáján a lehető legelőkelőbb helyet szerezze meg az adott cikk vagy weboldal.

 

Konverzió: ez az adott marketingstratégia vagy kampány célja. Lehet értékesítés, letöltés, hírlevél-feliratkozás stb. 

 

Kreatív: a tartalom és a tartalmi elemek együttese a hirdetésben vagy más marketinganyagban, például szórólapban, landing oldalon stb. 


Kulcsszó: az a kifejezés vagy kifejezéspár, amire a keresőoptimalizálás során megpróbálsz minél előkelőbb helyezést elérni. 


Kulcsszóhalmozás: elavult online marketing tecnika, amikor egy-egy kulcsszót túl sokszor, túl gyakran használsz. Ez nemcsak az olvasó számára visszatetsző, de a Google sem díjazza, sőt hátra sorolással bünteti. 

 

Landing page: magyarul érkező/landoló oldal, ahová a hirdetésből, PR-cikkből vagy akár egy social media posztból irányítod át a látogatót.


Lead: azaz érdeklődő, aki már jelezte az érdeklődését a céged/terméked/szolgáltatásod iránt. Például csalianyag-letöltéssel, hírlevél-feliratkozással stb. 

 

Link: azaz hiperhivatkozás. Olyan kattintható elem, ami egy másik weboldalra, cikkre vagy dokumentumra irányít át. Külön műfaja a linképítés és a linkmarketing, melynek során belső linkekkel – például korábbi cikkekkel – és külső linkekkel – más weboldalak releváns linkjeivel – építed a saját weboldalad látogatottságát. Ezt egyébként a Google is díjazza, amennyiben a linkeket nem vásárlással szerzed.

 

Marketing: tankönyvi definíciója szerint olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat.


Megnyitási arány: ez a metrika mutatja meg például a hírlevelezésnél, hogy a célba érkezett e-maileket hányan nyitották meg. Megnyitók száma / kézbesített levelek száma.

 

MOFU: a sales funnel azon szakasza, amikor a célközönségedben már kialakult a problématudat és gyűjti az információt az orvoslásához. Ebben a szakaszban a döntéstámogatás a feladatod, olyan tartalmakkal, mint az esettanulmányok, e-book-ok stb.

 

Open source: vagyis nyílt forráskód. Ezek javarészt olyan szoftverek vagy más szellemi termékek, amelyeket a szerzőjük bárki által szabadon felhasználhatóvá és megváltoztathatóvá tesz. 


PI: az adott weboldal megjelenési száma, azaz megmutatja, hogy hányszor töltötték be. A rövidítés az angol Page Impression. 


Pop-up: ez a weboldalakon / landing oldalakon felugró ablak. Általában egy csalianyagra, akcióra vagy más lehetőségre irányít, illetve arról tájékoztat.

 

PPC: vagyis Play Per Click. Ez egy újabb hirdetés típus, melynek lényege, hogy a hirdető a megvalósult átkattintások alapján fizet. Ilyen lehetőség van például a Google Ads-ben és a Facebook Ads-ben is.


PR: ez a marketingtől különálló terület, mégsem mehetünk el mellette szó nélkül. A Public Relations a közönségkapcsolatokat jelöli és a közönséggel való jó kapcsolat kialakítása, illetve ápolása a célja. Nem pedig a konkrét értékesítés. 

 

ROI: szintén fontos metrika, mert ezzel tudod kiszámolni, hogy mekkora a megtérülésed egy-egy akción, kampányon. A Return on investment-et úgy tudod kiszámolni, ha a bevételekből kivonod a kiadásokat, majd a kapott összeget még elosztod a kiadásokkal. 


RSS: automatikus módszer arra, hogy jelezze egy weboldalra kikerülű új tartalmat. Ahogy erre a neve, azaz a Really Simple Syndication is utal. 

 

SWOT-analízis: ez egy olyan elemző módszer, amivel az adott vállalkozás / márka erősségeit – Strength –, gyengeségeit – Weakness –, lehetőségeit – Oppotrunity – és veszélyforrásait – Threat – térképezhetjük fel.  

 

Sales funnel: azaz értékesítési tölcsér vagy folyamat. A cégeddel kapcsolatba kerülő közönség életútjának szakaszokra bontása, többek között attól függően, hogy az elköteleződés melyik szakaszában járnak. 

 

Tartalommarketing: Minden olyan, a vállalkozás/márka által a célközönségének készített tartalom – legyen szó akár blogcikkről, hírlevélről, e-bookról, infografikáról, podcastről, social media posztról stb. – aminek nem a közvetlen eladás a célja, hanem a szakmai hitelesség és az elköteleződés növelése. Éppen ezért fontos, hogy a tartalom mindig a célközönség egy problémájára reflektáljon, számukra hasznos vagy szórakoztató elemeket tartalmazzon és releváns legyen. 

 

TOFU: az értékesítési folyamat – sales funnel – tetején lévő érdeklődők, akik még csak most fedezték fel maguknak a cégedet. Ez még nem az értékesítés, csupán az ismerkedés szakasza, esetleg egy hírlevél-feliratkozás beleférhet.


URL: a weboldal vagy az egyik aloldalának webcíme. Ilyen például a www.webraketa.hu 


USP: azaz Unique Selling Point. Olyan egyedi termékelőny, amit senki más nem kínál a piacon és segít értékesebbé tenni a terméket, megkülönböztetni a tömegtől. 


UX: ez a User Experience vagyis a felhasználói élmény, ami meghatározza, hogy mennyi ideig maradnak a weboldaladon a látogatók, vásárolnak-e és visszatérnek-e később. Magába foglalja a dizájnt, a weboldal egyszerű kezelhetőségét, a játékos elemeket stb.

 

UV: olyan egyedi látogató – azaz Unique Visitor – aki a weboldaladat egyszer letöltötte. 

 

Webanalitika: a weboldal eredményeit mérő metrikák és szoftverek. Ilyen a Google Analytics, a Facebook Pixel, bizonyos hőtérképek.  

 

Webáruház: a vállalkozás termékeit/szolgáltatásait értékesítő online piac, ami jellemzően a weboldalba tagolódik be. 


Webdesign: elsősorban grafikai és dizájneri tevékenység, némi programozással megspékelve. Fontos szerepe van az UX-ben is.  

 

Weboldal: gyakorlatilag a vállalkozásod online névjegykártyája, amiből megtudja a látogató, hogy ki vagy, mit csinálsz, miért vagy hasznos számára.

 

Közösségi portálok

A közösségi és megosztó portálokon közzétett bejegyzésekkel és hirdetésekkel szintén azonnali, folyamatosan bővülő, tömeges látogatottságra tehetsz szert.

Látogatottság növelés

A legszuperebb weboldal sem képes eredményeket produkálni, ha nem érkeznek rá potenciális érdeklődők. Ezekért az érdeklődőkért meg kell dolgozz és / vagy meg kell vásárold a figyelmüket. Azok a személyek számítanak potenciális érdeklődőknek, akik kifejezetten a Te szolgáltatásaidat, vagy termékeidet keresik, vagy olyan problémáik illetve vágyaik vannak, melyekre a Te kínálatod nyújt megfelelő megoldást.

Hívás most! (H-P: 8:00 - 15:30)

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!