Sötét mód: ezért lehet szüksége rá a te weboldaladnak is

Megmutatjuk, miért érdemes egy weboldalt úgy tervezni, hogy az alap design mellett sötét mód is választható legyen a felhasználók számára.

Az elmúlt évben egyre népszerűbb UX design trendnek számít, hogy egy adott oldal a hagyományos megjelenés mellett sötét móddal is rendelkezik. Nem véletlenül, hiszen a sötét mód több előnyt is tartogat, melyek miatt a te honlapod számára is hasznos lehet.

Egyrészt energiatakarékos, másrészt a látogatók szemét is kíméli. Harmadrészt, de nem utolsósorban pedig gyengébb fényviszonyok mellett is kényelmesen olvashatóvá teszi az adott weboldalt. De egész biztos, hogy neked is szükséged van rá?

Ebben a bejegyzésben összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat a sötét móddal kapcsolatban, és megmutatjuk azt, miért lehet érdemes saját honlapodon is integrálni ezt a megjelenítési lehetőséget.

Mit jelent pontosan a sötét mód?

A sötét mód használatával egy weboldal felhasználói felületének színe manuálisan megváltoztatható. A háttér az alap, világos színekről feketére vagy sötétszürkére cserélhető, a karakterek és a grafikai elemek pedig világosak lesznek. A sötét mód tehát gyakorlatilag invertálja az adott honlap megjelenését.

Ez első ránézésre kevésbé tűnhet jelentős dolognak, azonban használata több szempontból is előnyös. A sötét mód használata több szempontból s előnyös, ám használata legfőképp szemünk egészségének megóvása érdekében lehet hasznos.

Fenntartható, energiatakarékos alternatíva

A sötét mód egyik legnagyobb előnyeként takarékos mivoltát szokták emlegetni. Ez sokak számára hihetetlennek tűnhet, azonban való igaz, hogy a sötétebb megjelenítéssel hatékonyan spórolhatunk az áramon. Hogy hogyan?

A LED-alapú kijelzők nem rendelkeznek háttérvilágítással. Ehelyett a képernyő minden egyes képpontját külön dióda világítja meg. Ez azt jelenti, hogy minél több a fekete felület, annál kevesebb bekapcsolt dióda működik, és annál takarékosabb az adott eszköz használata.

A sötét mód tehát összességében kevesebb energiát fogyaszt, ami persze önmagában még kevés ahhoz, hogy olcsóbb legyen a villanyszámla, ám segítségével így is hatékonyan növelhető az akkumulátorunk üzemideje és élettartama.

Egészségesebb megoldás a szem és az idegrendszer számára

napjainkban az emberek egyre többet töltenek a képernyők előtt. Napközben a monitor fényét, reggel és este pedig az okostelefonok, tabletek képét bámuljuk. A világos háttér előtt megjelenített karakterek olvasása közben pedig a szemünk gyorsabban fárad, ami egy idő után a látás károsodásához vezethet.

Arról nem is beszélve, hogy a folyamatos világosság az idegrendszerre is rossz hatással van. Ingerültebbek leszünk tőle, este pedig nehezebben tudunk elaludni.

Mivel a sötét mód használata képes hatékonyan csökkenteni a képernyő által kibocsájtott fényt, így látásunkra és idegrendszerünkre is jó hatással van. Különösen abban az esetben, ha a netet okoseszközünkön, éjszaka böngésszük. Hiszen, ha körülöttünk sötét van, a képernyő pedig túlságosan fényes, az erőteljes kontrasztnak köszönhetően gyorsabban fárad a szem, ez pedig hosszabb távon komoly kellemetlenségekhez, többek közt az éles látás károsodásához is vezethet.

Akad olyan szituáció, amikor nem érdemes sötét módot használni?

A sötét mód alapvetően jó kiegészítő lehetőség minden honlap számára. Abban az esetben azonban, ha egy oldal túlságosan sok szöveget tartalmaz, nem feltétlenül érdemes a sötét módot integrálni. Ilyen esetekben ugyanis a világos szöveg a sötét háttér előtt kifejezetten megterhelő lehet a szem számára, és épp az ellenkező eredményt érheti el.

Hasonló a helyzet a túlzottan élénk színű grafikai elemek használata esetén is, hiszen ilyen helyzetekben a sötét háttér túlságosan erős kontrasztot teremt, ami szintén kellemetlen lehet, és hosszabb távon fáraszthatja a látogatók szemét.

Az egyszerű, minimalista megjelenés és a visszafogott illusztrációk esetén azonban mindenképp érdemes elgondolkodni a sötét mód integrálásán, hiszen kifejezetten hasznos lehet a felhasználói élmény növelése szempontjából és segíthet az oldalunkra tévedő látogatók megtartásában.

Mitől bíznak meg benned a látogatók?

Ügyfeleket veszíthetsz, mert bizalmi válság van. Mindenki azt mond magáról, amit akar és ez főleg igaz az Interneten. A Te céged megbízható, de ha ezt nem mutatod (és bizonyítod) a külvilág, az érdeklődők felé akkor kevesebb szolgáltatást, vagy terméket fogsz eladni az Interneten!

Rólunk oldal kialakítása: mit tartalmaz a tökéletes bemutatkozó lap?

Megmutatjuk, hogy néz ki és mit érdemes tartalmaznia egy üzleti weboldal „Rólunk” menüpontjának.

Hívás most! (H-P: 8:00 - 15:30)

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!