https://www.traditionrolex.com/27

Webrakéta Kft | - Az UX és az UI közötti különbségről érthetően: ismerkedj meg az előnyeivel!

https://www.traditionrolex.com/27

Az UX és az UI közötti különbségről érthetően: ismerkedj meg az előnyeivel!

Nem tudod, hogy mi a különbség az UX és az UI között? Máris kifejtjük. De arról is ejtünk néhány szót, hogy miért éri meg a cégednek odafigyelni rájuk.

Manapság az értékesítés és a brandépítés nem elhanyagolható része zajlik az online térben. Éppen ezért kiemelkedő jelentősége van annak, hogy érzik magukat a látogatók, potenciális vásárlók az adott weboldalon és webáruházban. Ha nehézkesen használható a felület, ha nem játszik a kezük alá a vásárlási folyamat, ha elriasztja őket a ’80-as évekbeli design vagy túl sokat kell várniuk az oldal betöltődésére – még okostelefonon is –, akkor a saját vállalkozásunkat lőjük lábon. Persze mindezt ki lehet védeni azzal, ha odafigyelünk az UX és az UI körültekintő megtervezésére.

 

Mivel a pandémiának köszönhetően eléggé felpörgött az e-commerce szektor, egyre többször találjuk szembe magunkat az olyan divatos kifejezésekkel, mint az UX és az UI. De laikusként nehéz megmondani, hogy melyik fogalom mit takar, amellett, hogy feloldjuk a rövidítéseket. A UX ugyanis a User Experience, azaz maga a felhasználói élmény, míg az UI a User Interface – valami, amit az élmény vizuális megjelenítésének tulajdonítunk. Ha ez így még kicsit ködös, megértjük. Vizsgáljuk meg őket kicsit mélyebben.

 

Mi az UX?

 

Az UX design, azaz az UX tervezés célja olyan termék fejlesztése, amely kiválóan használható és navigálható, hogy a felhasználók egyértelmű és kényelmes interakciót tudjanak vele kialakítani. Ez egy nagyon változatos terület, amely egyesíti a pszichológia, a márkaépítés, a piackutatás, a design és a technológia elemeit.

 

A felhasználói élmény összességében magában foglalja a végfelhasználónak a vállalattal, annak szolgáltatásaival és termékeivel való interakciójának minden egyes aspektusát. Ez egy elég tág definíció, ráadásul nem csak a digitális élményre korlátozódik. Éppen ezért vannak olyan UX-szakemberek, akik e területet inkább ügyfélélménynek – azaz Customer Experience-nek – nevezik. Beletartozik minden olyan élmény és érzelem, amely a felhasználón a termék/szolgáltatás használata közben átfut. 

 

Ha az UX designer jól végzi a dolgát, akkor az alábbi jellemzők a te terméked/szolgáltatásod esetében is megállják a helyüket:

 

MÉHSEJT

 

Éppen ezért fontos, hogy az UX designer részletes tájékoztatást kapjon mindenről: termékről, szolgáltatásról, vállalatról és ami a legfontosabb, a célközönségről. Gyakorlatilag az UX segít abban, hogy az adott felhasználói felületen – legyen szó weboldalról, landing page-ről vagy webáruházról – a látogató ne csak kényelmesen érje el a céljait, de mindeközben kialakuljon a kötődése a márkához, ami első látásra is jó benyomást tett rá.

 

Az UX designer ennek érdekében:

 

  • Megismeri a célközönséget

 

Feltérképezi, hogy mi a céljuk és milyen problémákra keresnek megoldást. Ha ezzel megvan, annak jár utána, hogy a megoldáskeresés közben milyen nehézségekkel találják szembe magukat? Ezt követően pedig azon dolgozik, hogy minél egyszerűbbé tegye a célközönség számára a megoldáshoz vezető utat.

 

  • Felhasználói út felhasználóbarát megtervezése

 

Az UX designer fogja összerakni azt az útvonalat, ami az érdeklődőt az érkezéstől egészen a pénztárig kísérik. Ügyel arra, hogy rengeteg olyan funkció és támogatás vegye körbe a felhasználót, ami kényelmesebbé és élménytelibbé teszi a weboldal vagy akár az applikáció használatát.

 

  • Jöhet a wireframe

 

Alapos előkészítés után az UX designer elkészíti az adott felület drótvázát az aktuális UX trendeknek megfelelően. Az ő felelőssége emellett még a kapcsolattartás is a programozókkal, hogy lássa, minden abba az irányba halad, amelyikbe kell. 

 

Végeredményben az UX és az UX designerek a felelősek azért, hogy a vállalat olyan terméket vagy szolgáltatást szállítson, amely megfelel az ügyfél igényeinek és lehetővé teszi számukra, hogy zökkenőmentesen érjék el a kívánt eredményt. Szorosan együttműködnek az UI designerekkel, marketingesekkel és terméktesztelő csapatokkal, hogy megértsék a felhasználóikat. A megszerzett ismereteket a felhasználói élmények folyamatos javítására használják fel.

 

Lássuk a medvét: mi az UI?

 

Egyszerűen fogalmazva User Interface, vagyis felhasználói felület lehet bármi, amivel a felhasználó interakcióba léphet egy digitális termék vagy szolgáltatás használatához. Ez magában foglal mindent a weboldalaktól, applikációktól és az érintőképernyőktől kezdve a billentyűzeteken, a hangokon át és a fényekig bezárólag mindent. A felhasználói felület fejlődésének megértéséhez azonban hasznos egy kicsit többet megtudni a történetéről, és arról, hogyan fejlődött bevált gyakorlattá és szakmává.

 

Mint minden fejlődő technológia esetében, a felhasználói felület tervezőjének, vagyis az UI designer szerepe is úgy fejlődött, hogy a rendszerek, preferenciák, elvárások és a hozzáférhetőség egyre többet követel meg az eszközöktől. Most már nemcsak számítógépes felületeken dolgoznak, hanem mobiltelefonokon, de ott az AI és a VR, valamint az olyan „láthatatlan” vagy képernyő nélküli felületek is, mint például a hang és a fény.

 

Mindaddig, amíg a számítógépek továbbra is a mindennapi élet részét képezik, szükség lesz olyan interfészekre, azaz felhasználói felületekre, amelyek lehetővé teszik, hogy bármilyen korú, háttérrel és műszaki tapasztalattal rendelkező felhasználó hatékonyan tudja használni azokat. Legyen szó egy okosotthonról vagy laptopról, okostelefonról, kalóriaszámláló applikációról.

 

Emiatt az UI legfontosabb feladata az, hogy a már meglévő tartalmat és szerkezetet a felhasználó számára tetszetős, kényelmes, praktikus, játékos, azaz élményteli formában tálalja. Széles a skála, hogy mi tartozik ebbe a körbe, hiszen a megjelenés kialakításától kezdve a praktikus elemek – mint amilyen a keresőmező, blogoknál a címke szekció, vagy a webáruházakban lévő csúszka – megtervezése és kialakítása is hozzá tartozik. Sőt, vannak olyan területek, amelyekkel az UX-szel is átfedésben vannak.

 

Mi a különbség végül is az UX és az UI között?

 

A legalapvetőbb különbség, hogy az UI olyan elemekből áll, amelyek lehetővé teszik, hogy valaki kapcsolatba lépjen egy termékkel vagy szolgáltatással. Az UX viszont az, amit az adott termékkel vagy szolgáltatással interakcióba lépő egyén elvesz a teljes élményből.

 

A két terület úttörői, Don Norman és Jakob Nielsen így foglalták össze:

 

„Fontos megkülönböztetni a teljes felhasználói élményt (UX) a felhasználói felülettől (UI), még akkor is, ha az UI nyilvánvalóan rendkívül fontos része a tervezésnek. Példaként vegyünk egy filmkritikákkal foglalkozó weboldalt. Még ha a filmkereső felhasználói felület tökéletes is, az UX gyenge lesz egy olyan felhasználó számára, aki egy kis költségvetésű független filmről szeretne információt kapni, ha a kereshető adatbázis csak a nagyobb stúdiók filmjeit tartalmazza.

 

Vagy vegyük például a Google-t. Híresen spártai felülete rávilágít arra, hogy egy nagyszerű élményhez nincs szükség csengőre és sípra. Azáltal, hogy a felhasználóra összpontosít, a Google tudja, hogy amikor felkeresik az oldalt, egy dologra vágynak: információra. És gyorsan akarják.

 

Az a tény, hogy a „guglizás” mára egy széles körben elfogadott igévé vált, azt mutatja, hogy a vállalat milyen jól teljesíti a felhasználói élmény és az elvárások terén. Szinte bármi, amit az ember valaha is tudni akart, egy szempillantás alatt elérhető és napjainkra kevés más keresőmotor maradt fenn.

 

Most képzelje el, hogy minden alkalommal, amikor a Google-ön keresett, 15 másodpercbe telt, amíg megérkezett az eredmény – többé nem kaphatna azonnal választ a kérdésére. Még ha a kezelőfelület változatlan marad is, a Google-lel kapcsolatos tapasztalata drámaian más lenne.”

 

Mi az UX és az UI gyakorlati haszna a vállalkozások számára?

 

  • Pénzt, költségeket takarít meg

 

Azok a vállalkozások, amelyek a felhasználói élményre is figyelmet fordítanak, alacsonyabb ügyfélszerzési és hirdetési költségekkel kalkulálhatnak. A felhasználóközpontú megközelítés pénzt, időt és erőfeszítést takarít meg a tervezés és fejlesztés során. 

 

  • Vevői elégedettség és hűség

 

Amikor az interneten szörfölünk, mindenkit jobban vonzanak a pozitív felhasználói élményt nyújtó webhelyek, még akkor is, ha a designra nem, de a navigációra már lehetne panasz. Abban az esetben ugyanis, ha a webhely vagy applikáció használhatósága alacsony színvonalú, nem igazán számíthatunk konverzióra. 

 

De minél könnyebb és izgalmasabb a használat, annál többen akarják kipróbálni. A tökéletes felhasználói élmény és felhasználói felület versenyelőnyt jelenthet a márkád számára, ami nemcsak a pozitív visszajelzésekben nyilvánul majd meg, hanem az ügyfelek hűségében is.

 

  • Nő a felhasználók és a visszatérő vásárlók száma

 

Mi lehet fontosabb egy vállalkozás számára, mint új ügyfelek bevonása? Egy jó UX és UI tervezés segíthet több leadet generálni, hiszen a szakembernek meg kell értenie vásárlói személyiségét és azt, hogy mit akarnak. A preferenciáik, érdeklődési köreik és ellenszenveik ismeretében alapos piackutatással kombinálva a felhasználó számára legjobb megoldásokat találhatják ki, amelyeket imádni fognak. Ez a fajta értő figyelem hozzájárul ahhoz is, hogy a vásárlók később visszatérjenek és újból vásároljanak.

 

  • A konverzió és a bevétel is növekedik

 

 A fentiekből egyenesen következik a konverziók számának növekedése, valamint a bevételé is. Az UX-ben erős termékek befolyásolják a fejlesztési költségeket, sőt egy vállalkozás piaci értékét is, hiszen a felhasználók 75%-a az igényeinek megfelelő esztétikai megjelenés és felhasználóbarát felület alapján értékeli az elé került eszközt, legyen az egy weboldal vagy applikáció. 

 

Ahogy látod, rengeteget profitálhatsz abból, ha a felhasználói felületre (UI) és a felhasználói élményre (UX) is figyelmet fordítasz. Az esetek többségében ezek azok a nüanszok, amelyek megkülönböztetnek a versenytársadtól és megszerettetik a márkádat a felhasználóval, a jövőbeli vásárlóddal.

 

Mikor érdemes újragondolni egy üzleti weboldalt?

Megmutatjuk azt, milyen időközönként érdemes újratervezni egy üzleti weboldalt, és mire kell a dizájn, illetve a tartalom terén odafigyelni annak érdekében, hogy egy honlap naprakész legyen.

Mítoszok a látogatók viselkedéséről

Megmutatjuk a leggyakoribb tévhiteket azokkal a látogatókkal kapcsolatban, akik weboldaladra kattintanak.

Hívás most! (H-P: 8:00 - 15:30)

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!