Határozd meg a célközönségedet! (Pozicionálás)
Ha már eldöntötted hogy tegeződni, vagy megázódni fogsz a weboldaladon, a következő fontos döntés hogy kiket és hogyan fogsz pontosan megszólítani, tehát pozícionálnod kell a weboldaladat.
Az online értékesítés egyre sikeresebb, aki mást mond, hazudik. A vásárlói igények megváltozása és az utóbbi évek pandémiás időszaka megmutatta, hogy milyen potenciál rejlik benne. Rengeteg hazai és külföldi vállalkozásnak gyakorlatilag a túlélését jelentette az e-commerce szektorba való belépés, így nem csoda, ha te is webáruház indításán gondolkozol. Most ahhoz mutatunk 5 fontos, gyakorlati szempontot, hogyan tudnád ezt a lehető legegyszerűbben kivitelezni.
Abban az esetben, ha teljesen a 0-ról építed fel a webáruházadat, gondolj rá úgy, mint egy üres vászonra, amit neked kell megtöltened formákkal, színekkel, élettel. Ha a vállalkozásod eljutott már arra a szintre, hogy minimum 3-5 terméket tudsz forgalmazni – vagy induló cégként eleve az online értékesítéssel kezdenél –, akkor ne késlekedj tovább: a céged webáruházért kiállt.
Széljegyzetként azért álljon itt még egy jó tanács: abban az esetben, ha a terméked nem az egyszerűbben eladható termékek közé tartozik, illetve az értékesítéséhez komplex folyamat és viszonylag sok információ átadása szükségeltetik, akkor nem biztos, hogy a webáruház lesz hozzá a legjobb értékesítő eszköz, nem pedig landing oldal, ahol van idő és tér a vevő meggyőzésére.
Szokták mondani, hogy rend a lelke mindennek. Ezt webáruház esetében a rendszer a lelke mindennek-re módosítanánk. Attól függően, hogy mekkora a büdzséd, milyen igényeid vannak, fontos-e az arculatra szabhatóság vagy a plusz funkciók, 4 féle lehetőség közül választhatod ki a neked megfelelőt.
Internetes webáruház például az E-mag vagy épp a foodpanda. Ezek olyan webáruházak, amelyek mások termékeit/szolgáltatásait árulják, jellemzően a vásárlás után járó jutalékért vagy havidíjért cserébe. Ami hátránya, hogy nem a te domain neved alatt futnak a termékeid, hanem a szolgáltatóén. Emellett kevés a termék promotálását elősegítő eszköz.
A bérelhető webáruházak esetében komplett rendszert lehet bérelni nem eget rengetően magas havi vagy éves díjért. Ezek általában már a saját weboldalba integrálható megoldások, így már saját domain név alatt is lehet futtatni és minimálisan testre is szabhatók – igaz, némi programozói tudásra szükség van hozzá. További előnye még, hogy itt már a marketingnek, illetve remarketingnek is teret enged a rendszer.
E kategória egyik legnagyobb előnye, hogy bár itt is egy kész rendszer jelenti az alapot, mégis fejlesztői segítséggel jobban a célpiac igényeihez lehet igazítani az webáruházat, ez azonban meg is drágítja az egyedi, testreszabott webáruház létrehozását.
Ez az a terep, ami jellemzően a multik és a kkv-k felső 20-30%-a engedhet meg magának, mivel egy-egy teljesen egyedileg létrehozott-fejlesztett webáruház minimális induló költsége akár 6-8 millió forint is lehet. De az igényektől függően, a több tízmillió forintos számla is lehet a vége.
Mivel már a bekerülési költsége is rendkívül magas, abban az esetben ajánlott, ha nincs olyan bérelhető webáruház vagy egyedi, testreszabott webáruház a hazai kínálatban, ami kiszolgálná az egyedi igényeket.
A raktározás azért érdekes kérdés, mert időt, energiát és pénzt is lehet spórolni egynémely raktározási modellel. Ez nagy könnyebbség akkor, ha mondjuk csak az online értékesítésben tevékenykedsz és nem rendelkezel fizikai bolttal, illetve akkor igazán hasznosak, amennyiben nem szolgáltatást, azaz fizikai megjelenéssel nem rendelkező terméket árulsz.
Ez a fizikai bolttal rendelkezők vagy saját terméket gyártók számára előnyös megoldás, hiszen az értékesítés jellegéből adódóan a termékeket amúgy is tárolni kell valahol. Ez lehet maga a bolt, vagy egy külön bérelt raktár is.
A dropshipping olyan raktározási modell, melynek során az eladó nem rendelkezik saját raktárkészlettel és a termék beszerzését, csomagolását, szállítását és a fizetést is a nagykereskedő végzi el helyette jutalékért cserébe.
Japán eredetű készletgazdálkodási és raktározási modell, amelynek során az eladó akkor gyártja le vagy veszi meg az adott terméket, amikor megtörténik a vásárlás. Hátránya főként a vásárló számára van, mert neki akár több hetet is várnia kell a termékre.
Ha webáruházad van, akkor a szállítási időtartam – és persze a vevőt terhelő szállítás költsége – akár a vásárlás kerékkötője is lehet. Legalábbis abban az esetben, ha túl sokáig tart. A vásárlók ma már szinte azonnal akarnak mindent, így az árverseny mellett érdemes a szállítási időszak lerövidítésére is figyelni.
Ez az egyik legelterjedtebb és leghagyományosabb módszer, legalábbis akkor, ha a webáruház mellett fizikai bolttal is rendelkezik az eladó. Lényege, hogy a vásárló online megveszi/rendeli a terméket, majd személyesen átveszi a boltban.
Az e-kereskedelem terjedésével és fejlődésével szükség volt a szállítási módok bővítésére is. Ennek nyomán terjedtek el Magyarországon is a csomagautomaták és az átvevőpontok. Előnyük, hogy szinte az egész országot lefedik, ráadásul a vásárló számára rugalmas időpontban veheti át a rendelését.
Gyakorlatilag a legelterjedtebb szállítási mód, hiszen ennek során a vásárló otthonába vagy munkahelyére szállítja a futárszolgálat a csomagot. Ez előnyös az eladónak is, hiszen a futárcégek többsége a raktárból vagy boltból is elviszik a csomagot, ráadásul többféle fizetési módot kínálnak, hiszen nemcsak kártyás, de utánvétes fizetés is megvalósítható náluk.
Ez minden bizonnyal a legnagyobb költséggel és kényelmetlenséggel járó szállítási mód, már ami a kereskedőt illeti. Akkor érheti meg, ha egy adott lokáción belül kell megejteni a kiszállítást vagy a termék fizikai tulajdonságai / értéke igényli ezt a fuvarozási módot.
Ha megfogadsz egy tanácsot, akkor a lehetőségeidhez képest többféle fizetési módot kínálsz fel a vásárlóidnak. Így ők dönthetik el, hogy melyik számukra előnyösebb és kényelmesebb fizetési módot használhatják, ami növeli a felhasználói élményt.
Jelenleg ez a legelterjedtebb fizetési forma a hazai piacon, főként a vásárlók bizalmatlansága miatt van erre szükség. A vásárló a rendelése átvételekor, a futárnak vagy az eladónak – bolti átvétel esetén – fizeti ki a vételárat. Mindenesetre, kereskedőként ez a legköltségesebb megoldás és ennek is van a legnagyobb kockázata a termék át nem vétele miatt.
Mivel minden bank biztosít lehetőséget a bankkártyás fizetésre, egyszerű a megoldás, hiszen a vásárlás után a webáruház a bank oldalára irányít, ahol az adatok megadása után létrejön a tranzakció. Ez a vásárló számára is biztonságos megoldás, hiszen a bankkártya adatai nem kerülnek ki a bank rendszeréből.
Ebben az esetben a vételárat a vevő a saját online banking rendszerében utalja át. Számára talán ez a legkényelmetlenebb megoldás, hiszen egy külön rendszerbe kell belépnie és a szállítás sem indul el addig, amíg az összeg be nem érkezett.
Magyarországon jelenleg a virtuális pénztárca a legkevésbé elterjedt fizetési módszer. A lényege, hogy a vásárlók egy bizonyos kerettel feltöltik a tárcájukat, amivel aztán egyszerűen is biztonságosan vásárolhatnak, fizethetnek. Így a költéseiket is jobban nyomon tudják követni.
Ahogy fentebb is olvashattad, mind a raktározás, szállítás és fizetés terén vannak olyan lehetőségek, amelyek akár ki is szervezhetők például a nagykereskedőnek vagy egy másik partnernek.
Azonban vannak olyan logisztikai partnerek, amelyek nemcsak egy-egy folyamatot, hanem a teljes logisztikát – azaz a raktározást, a csomagolást, a szállítást és a fizetést is – átveszik a webáruházaktól.
Működésüket tekintve vagy a két cég CRM rendszere áll egymással kapcsolatban, vagy más szoftveres megoldás segítségével értesülnek ezek a fulfillment vállalkozások az egyes webáruházak forgalmáról. Induló vállalkozásként ez is érdekes megoldás lehet számodra.
A GDPR 2018-as bevezetése óta rendkívül komoly szankciók érhetnek, ha nincs például megfelelő tájékoztatás – az Adatvédelmi tájékoztató– az adatkezelésről, ezen felül vannak olyan kötelező adatok – mint a cég neve, székhelye, telephelye, adószáma, elérhetőségek stb. Ezeket egyébként a weboldal mellett az ÁSZF-ben is fel kell tüntetned.
Emellett, ha fizikai bolttal rendelkezel, akkor néhány engedélyt is be kell szerezned például az építésügyi hatóságtól vagy a Nemzeti Népegészségügyi Központtól, ami az ÁNTSZ jogutódja. Amennyiben nincs fizikai boltod, csupán a webáruházadon keresztül értékesítesz, akkor az engedélyek közül nincs mindenre szükséged.
Ezen felül még a 14 napos elállási jog az, amire mindenképpen fel kell hívnunk a figyelmedet, ami azt jelenti, hogy az interneten vásárolt termékek/szolgáltatások 14 munkanapon belül visszamondhatók/visszaküldhetők. Ez a néhány jogi finomság csak a jéghegy csúcsa, mindenképpen érdemes ebben a kérdéskörben egyeztetned egy erre szakosodott ügyvéddel.
A webáruházad egyik legfontosabb tulajdonsága, a domain név, hiszen ez fog megjelenni a keresőkben. Amit a webáruház indítás előtt el kell döntened, hogy mi a hatékonyabb: ha a márkaneved vagy a termékkörödre utaló kifejezés szerepel benne?
Utóbbi egyébként akkor ajánlott, ha induló vállalkozásról van szó és még nincs olyan márkaismertséged, ami önmagában is forgalmat generálhatna. Előbbi értelemszerűen akkor előnyös, ha valamennyire már ismerik a cégedet.
Ami a tartalmakat illeti, a webáruházak sem ússzák meg őket. Főleg azért, mert van néhány olyan tartalom, ami a vásárló tájékozódását és döntéshozatalát is segítheti. Ezen tartalmak egyike a kategória, illetve kategórialeírás, ami logikus módon rendszerezi a webáruház termékeit.
A másik kulcsfontosságú tartalom a termékoldal, amin a termékről készül 1 vagy több jó minőségű fotó mellett, hosszabb-rövidebb vágykeltő termékleírás és esetleg termékbemutató videó is helyet kaphat. Természetesen a termék legfontosabb paraméterei mellett.
Ezen felül, ami további vásárlásösztönző tényező és a webáruházat, valamint terméket hitelesítő elem az a vásárlói vélemények / ügyfélvélemények. Nem csak a csillagos megoldások, hanem a szöveges értékelések, amelyek elfogulatlan véleményt nyilvánítanak a cégről és a termékről is, ami csökkenti a még vonakodó vásárló kockázatát.
Ahogy látod, van néhány dolog, amire a webáruház indítása kapcsán figyelni kell. Akkor azonban, ha új, több termékes vállalkozást indítasz, esetleg a fizikai boltod mellé keresel egy újabb szolgáltatási lépcsőt, ez lehet az egyik legértékesebb választás.
Ha már eldöntötted hogy tegeződni, vagy megázódni fogsz a weboldaladon, a következő fontos döntés hogy kiket és hogyan fogsz pontosan megszólítani, tehát pozícionálnod kell a weboldaladat.
Elsődlegesen az számít, hogy Te milyen beállítottságú vagy. Ha nagyon idegen tőled akár a tegeződés, akár a magázódás akkor maradj annál, ami a Te stílusod.