TikTok és ami mögötte van: ezért lehet hasznos közösségi média platform a vállalkozásodnak

A forradalom elkezdődött: a TikTok szárnyal és egyre több vállalkozás fedezi fel magának.
De vajon hogyan húzhat hasznot a céged a TikTok marketingből?

A ma elérhető legnépszerűbb közösségi média platformokat tekintve, a TikTok bizonyul a legfiatalabb versenyzőnek. Talán éppen az újdonság varázsa az oka annak, hogy jelenleg ez a Kínából indult social media csatorna az egyik legdinamikusabban fejlődő közösségi platform. Mind a felhasználók számát, mind az egyre-másra gyarapodó funkciókat tekintve. Vajon a te cégednek is hasznos lehet?

 

Mielőtt rávágnád a végső nemet, jöjjenek a száraz tények és ismerkedjünk meg egy kicsit jobban a TikTokkal. Azt például tudtad, hogy az elkötelezett felhasználók havonta minimum 858 percet töltenek el a felületen? Vagy azt, hogy iPhone tulajdonosok körében ez volt a 2020-as év második leggyakrabban letöltött applikációja? (A koronavírus idejében csak egy app előzte meg, a Zoom.)

 

Az összesített – iPhone és Android tulajdonosok – listán azonban már nem volt kihívója, első lett. Ráadásul a 2021 szeptemberi adatok alapján az is elmondható, hogy a platform aktív felhasználói száma eléri a havi 1 milliárd főt.[1]

 

Maga az applikáció egyébként 2016-ban kezdte meg világhódító útját, igaz, akkor még csak Kínában volt elérhető a szolgáltatás és Duovin néven futott. Az igazi áttörést akkor érte el, amikor 2017-ben már a nemzetközi színtérre is kilépett, akkor már TikTok néven, majd egyesült a népszerű Music.ly zenés app-al.

TikTok marketing: egy új kommunikációs és értékesítési csatorna

Mivel a márkák és a cégek körében még viszonylag alacsony a részvétel a platformon – legalábbis a Facebookhoz, Instagramhoz, YouTube-hoz stb. hasonlítva –, a verseny is kisebbnek mondható.

 

Éppen ezért érdemes most elkezdeni az építkezést, annak ellenére is, hogy a TikTokerek többsége még hazai viszonylatban is a 11-18 éves korosztályból kerül ki. Azonban az utóbbi 1-1,5 év pandémiás hónapjaiban már a 18-25 és a 26-34 éves korosztályból is egyre többen vágnak bele a TikTok felfedezésébe.

 

Mivel az alacsony verseny miatt viszonylag olcsón érhető el a közönség, mindenképpen érdemes megfontolni, hogy illeszkedik-e a céged profiljába a platform. Amennyiben igen, akkor ajánlott konkrét TiktTok marketingstratégiával belevágni a követők gyűjtésébe és a tartalomgyártásba, ráadásul már a TikTok Ads is a menü része lett, az influencer marketing lehetőségek mellett.

Hogyan működik a TikTok?

Vedd figyelembe, hogy a TikTokon a videóké a főszerep: a közösségi média oldalon ugyanis a 15-60 másodperces videókkal tudod felhívni a márkádra a figyelmet. A visszajelzések alapján egyébként pontosan a videók széles skálájú szerkesztési lehetősége, a számtalan effektus, szűrő és a háttérzene kiválasztása az, ami igazán kreatívvá, valamint élvezhetővé teszi az alkotási folyamatot.

 

Ami további pluszt ad a TikTokban rejlő lehetőségek kiaknázásához, az a különböző AR, azaz kiterjesztett valóság funkciók a videókészítés során, valamint a hashtag használat, amit később a SEO során is bevethetsz.

 

Ezekkel a TikTok videókkal a felhasználók természetesen kapcsolatba is léphetnek: kedvelhetik, tovább oszthatják, kommentelhetik, de akár SMS-ben vagy más alkalmazások segítségével is tovább küldhetik a nekik tetsző tartalmakat. Ráadásul, a felhasználók nemcsak a TikTokon belül, hanem más közösségi média oldalakon is automatikusan tovább oszthatják.

 

További jó hír a vállalkozások számára, hogy a többi közösségi média oldalhoz hasonlóan, a felhasználók itt is követhetik a cégek profilját, üzeneteket küldhetnek nekik és értesítéseket is beállíthatnak az új tartalmak megjelenésére vonatkozóan. Mindent egybevetve, nem véletlen, hogy a platformon jelen lévő felhasználók elköteleződése a TikTok iránt igen jelentős: ha fellépnek az oldalra, átlagosan 45 percet töltenek el rajta naponta.

A TikTok marketing hatékony eszközei: így hasíthat a profilod a platformon

Természetesen van néhány olyan trükk, ami a tartalommarketing stratégiádhoz igazodva, segíti a TikTokos tartalomgyártást, követőgyűjtést, tartalommegosztást és persze az értékesítést is. Most ezek közül mutatunk be néhányat.

  • A hashtag challenge

A hashtagekkel megkomponált kihívások a TikTok egyik legnagyobb vonzereje, hiszen az érdekes, olykor polgárpukkasztó, vicces vagy épp valamilyen tehetség bemutatását célzó kihívások felkeltik a figyelmet. Olyan márkák és személyek éltek már vele, mint például Taylor Swift vagy épp Jimmy Fallon.

 

Utóbbi például 2018 végén indította útjára a #tumbleweedchallange-et, ami 2019 elejére már több mint 8000 #tumbleweedchallange videót osztottak meg. De említhetnénk még az #InMyFeelingsChallange kihívást is, amit az Instagramon több mint 1,7 millióan teljesítettek, TikTokon már 5 milliós résztvevői számmal büszkélkedhettek.

 

Az emberek szeretnek játszani, főleg a fiatalok és a fiatal felnőttek, ezt a tulajdonságukat pedig akár a te céged is kiaknázhatja, főleg akkor, ha nem organikus hashtageket, hanem úgynevezett szponzorált hashtageket használsz.

  • Hashtag part 2 – azaz a TikTok SEO

Tartalmaid – videóid keresőoptimalizálására természetesen a TikToknál is van lehetőség. A kiválasztott kulcsszavak összhangban lehetnek például a weboldalon is használtakkal, ráadásul a videó címében és a hashtagek között egyaránt megjelenítheted őket.

 

A hashtagek keresőoptimalizálása egyébként azért is fontos, mert a segítségükkel a felhasználók a keresés során egyből találkoznak az adott kulcsszóhoz – hashtaghez köthető tartalommal. Ha nem tudod, hogy milyen hashtageket használj, csak keress rá a releváns kulcsszóra TikTok. Ebben az esetben a platform számos hashtaget javasol a beírt szöveghez.

 

Ami külön plusz pont, hogy nincs korlátozva a videóhoz használható hashtagek száma. Azt azonban a szövegezés során vedd figyelembe, hogy a hashtagek azonban megjelennek a videó feliratában és a feliratok legfeljebb 100 karakterből állnak, így érdemes számolni a karaktereket.

  • Kreatív és virális tartalom

Mivel az alkalmazás végtelen számú kreatív lehetőséget kínál a felhasználóknak, különösen jól működnek a TikTok videók a kreatív tartalmakat és szolgáltatásokat értékesítő márkák esetében.

 

2019 áprilisában például a Bayern München futballklub indította el a TikTok profilját, a közösségi média csapatuk hetente 4-5 spontán videót tesznek közzé a játékosokról például edzés közben, gólörömöt ünnepelve vagy más érdekes, kicsit kulisszák mögé vezető videókat. Ennek eredménye mára egy több mint 80 000 főt számláló rajongói bázis és az, hogy az első 11 videójukat több mint 4 millióan látták.

  • Natív videós hirdetések

Ezek általában 5-15 másodperces videós hirdetések, természetesen „Sponzored”, azaz szponzorált tartalom felirattal ellátva. A felhasználói élményre gondolva nemcsak CTA helyezhető el benne, de a platform tervezői arra is gondoltak, hogy a felhasználók kihagyhassák a hirdetést.

  • Influencer és más alkotói együttműködések

A TikTok az influencer marketing egyik legjobb terepe. A márkádhoz illő influencerek hatékonyan tudják kommunikálni a szponzoráció tárgyát – akár a márkádat, vagy egy konkrét terméket, szolgáltatást – a felhasználók számára is hiteles üzenetben, úgy, hogy az megszólítsa a felhasználókat.

 

Márkaként azonban ne próbáld megváltoztatni az influencer hangját és ne szabd túl szűkre a tartalom megjelenítés kereteit. Okkal tettek szert a népszerűségükre és követői bázisukra, ezért, ha a megszokott „hangjukon” kívül szólnak követőikhez, elveszítik a bizalmukat és a hitelességüket.

  • User Generated Content

Rendkívüli organikus forgalomra tehetsz szert akkor, ha ösztönzöd a követőidet az User Generated Contentek, azaz a felhasználók által készített tartalmak készítésére. Ehhez persze nem árt a márkádra jellemző hashtag, ami lehet a márkaneved és akár a szlogened is. Egy kínai étteremláncnak annyira bejött a dolog, hogy a kampányuk eredménye több mint 2000 videó lett, ami kicsivel több mint 50 milliós nézettséget produkáltak. Ráadásul azt a terméket, amire ráirányították a kampánnyal a figyelmet, több mint 15 000-szer vásárolták meg.

  • TikTok Ads – azaz a hirdetések

A TikTok hirdetések egy újabb nagyszerű módja annak, hogy ezen a platformon is bevételt generálj a vállalkozásodnak. A TikTok hirdetések egyik nagy előnye, hogy nem kell sok időt töltened a közönségépítéssel: ha beállítottál egy hirdetési kampányt, akár már 24 órán belül elérheted a célközönséged.

 

A TikTok egyébként ötféle hirdetési terméket kínál:

  • hírcsatornán belüli hirdetések
  • szponzorált hashtagek
  • Top View hirdetések
  • Márkás effektek
  • Brand takeover

A tapasztalat azt mutatja, hogy a kis- és középvállalkozások körében a hírcsatornán belüli hirdetések a legnépszerűbbek és legköltséghatékonyabbak, valamint ezekkel érik el a legjobb eredményeket is. Igaz, ehhez azért az is hozzájárul, hogy a többi hirdetési termék jellemzően csak olyan vállalatok számára elérhető, amelyek jelentős hirdetési költségvetéssel rendelkeznek.

 

Bár ahogy a TikToknál mondják: „Don’t make ads. Make TikToks.” – fogadd meg a tanácsot és gyárts kreatív tartalmakat. Azokkal a hirdetési költségeidet is csökkentheted, miközben a marketingcéljaidat is eléred.

 

[1] influencermarketinghub.com: TikTok Statistics – Revenue, Users & Engagement Stats (2021) - https://influencermarketinghub.com/tiktok-stats/

Pinterest marketing: így építs te is hatékony stratégiát

Megmutatjuk, milyen lehetőségeket rejt magában marketingszempontból a Pinterest és azt is, hogyan használhatod ki őket hatékonyan saját vállalkozásoddal.

Influencer marketing: amit az influencerekről tudnod érdemes

Influncerekkel turbóznád fel az online marketinged? Mutatjuk hogyan csináld, hogy neked is megérje.

Hívás most! (H-P: 8:00 - 15:30)

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!