7 érv az online értékesítés mellett: kisebb a kockázat, mint gondolnád
Online értékesítés – sokak számára még mindig kérdés, hogy megéri vagy nem éri? Mi azt mondjuk, hogy ha lemaradsz kimaradsz! És ezt most be is bizonyítjuk.
Az online marketing egyik legfontosabb kulcsszava a célközönség, ezen belül a buyer persona. Rengetegszer hallhattad már azt, hogy egészen addig nincs értelme belevágni egy üzlet megvalósításába, amíg nem ismered a konkrét célpiacot, nem tudod pontosan, hogy kiknek szeretnél eladni és ki az ideális vevőd. Annak ellenére, hogy ezt a közeget érdemes a lehető legjobban feltérképezni és megismerni, mert sok jó ötlet bukott már el amiatt, mert az adott vállalkozás termékét vagy szolgáltatását nem megfelelően pozícionálta.
Sokan törekszenek ugyanis arra, hogy marketingjükkel minél nagyobb tömegeket szólítsanak meg. Bizonyos esetekben azonban a kevesebb jóval több, hiszen a nagyobb tömeg nem jelent feltétlenül minőségi vásárlót és ügyfeleket.
Ebben a cikkben megmutatjuk, mit jelent a réspiac fogalma és miért lehet érdemes egy termékkel vagy szolgáltatással olyan szegmenst is megcéloznod, melyekre a nagyobb vállalatok még nem gondoltak.
A réspiac (angolul niche) jelentése nem más, mint hogy marketingstratégiáddal nem egy nagyszámú célközönséget, hanem egy szűk célcsoportot célzol meg. Ez a célközönség akár egy nagyobb csoport része is lehet, a lényeg, hogy valami összekösse az ide tartozó embereket. Legyen egy közös érdeklődési körük vagy épp egy olyan, közös problémájuk, melyekre képes vagy vállalkozásoddal hatékonyan reagálni.
A réspiacok alapvetően rengeteg lehetőséget rejtenek magukban, hiszen valamiért elkerülték a nagyobb vállalatok figyelmét. Ennek szerencsés következménye, hogy a piaci verseny ebben a szegmensben jóval kisebb, mintha egy nagyobb csoportot próbálnál meg célba venni, ráadásul nemcsak egyszeri vásárlókat, hanem rendszeres ügyfeleket is nyerhetsz általuk.
Ennek oka lehet, hogy egy nagy cég számára nem lenne jövedelmező kielégíteni az igényeiket. De az is lehetséges, hogy a versenytársak közül senkinek sem sikerült még felfedezni őket és te lehetsz az első.
A réspiacok alapvetően sokfélék lehetnek. Beszélhetünk például olyan foglalkozáshoz kapcsolódó réspiacokról, melynek tagjai egy bizonyos szakmát űznek és az ezzel kapcsolatos igényeik kielégítéséhez van szükségük bizonyos termékekre, szolgáltatásokra. Ilyen réspiacokra dolgoznak például a speciális szoftvereket gyártó cégek, melyek mérnököket, tanárokat, fejlesztőket, de akár ingatlanügynököket is megcélozhatnak.
De beszélhetünk vásárláshoz kapcsolódó réspiacokról is. Egy webáruház specializálódhat például egy bizonyos termékre vagy épp egy adott alkatrész árusítására. Ilyen réspiacokra fókuszáló üzletek mondjuk azok a játékboltok, ahol kizárólag társasjátékokat lehet vásárolni.
Végül pedig léteznek szórakoztatáshoz, hobbihoz vagy valamilyen szubkulturális hovatartozáshoz köthető réspiacok is. Ezekben közös, hogy egy adott érdeklődési kört céloznak meg. Ilyen lehet akár egy horgászbolt vagy egy kifejezetten gitárokkal foglalkozó hangszerüzlet is. Esetleg azok a ruhaüzletek, melyek kifejezetten a rockzene szerelmeseit célozzák meg kínálatukkal.
Természetesen attól még, hogy egy kevésbé célkeresztben lévő vásárlói réteget próbálsz megcélozni márkáddal, terméked vagy szolgáltatásod még nem garantált az instant siker. Ahhoz, hogy a terv működőképes legyen, ismerned kell ennek a közönségnek az igényeit.
Át kell látnod a problémáikat és tudnod kell azt, hogyan kínálhatsz ezekre hatékony megoldást. Marketingstratégiádat pedig egyértelműen ennek tükrében kell felépítened és ajánlott nem kizárólag a réspiacra alapozni a bevételeidet.
Természetesen, ahogyan minden más célcsoport, úgy egy szűkebb réspiac esetében is lehetnek kockázatok. Azonban, mint ahogy azt jól tudjuk, kockázat nélkül nincs győzelem. Az alábbi kockázatokkal azonban mindenképp érdemes számolnod, mielőtt belevágnál egy réspiacot megcélzó ötlet megvalósításába.
Lehetséges például, hogy az általad választott közeg olyan alacsony létszámú, hogy egyszerűen nem éri meg erre építeni. Sajnos ez sok esetben előfordulhat és megeshet, hogy egy elsőre hiánypótlónak tűnő ötletet éppen azért nem valósított meg még senki, mert a túlzottan nagy befektetés mellett aránytalanul kevés lenne a megtérülés esélye.
Fontos az is, hogy a réspiacokon általában nem lehet vagy inkább nem érdemes alacsony értékű termékekkel dolgozni. Minél alacsonyabb ugyanis az ár, annál lassabb a megtérülés. Éppen ezért egy hatalmas célcsoport esetében egy nagyon olcsó termék is működőképes lehet, a réspiacokon viszont sokkal inkább a drágább portéka az, amivel érdemes lehet színre lépned. Sok esetben előfordulhat azonban az, hogy erre nincs kereslet vagy a fizetőképesség a gond.
Végül pedig érdemes megemlíteni azt is, hogy a réspiacok elérése sok esetben speciális marketingeszközöket igényel. Előfordulhat tehát, hogy azok az eszközök, amiket eddig használtál, nem alkalmasak a feladatra és egészen új megoldások után kell nézned. Az új stratégia megtervezése pedig nemcsak pénz-, de időigényes is lehet egyben.
A réspiacok elérése estén a legfontosabb dolog az online hirdetések megfelelő targetálása. Minél pontosabban tudod meghatározni az ideális ügyfelet, minél jobban körül tudod határolni az igényeit, annál nagyobb az esélye annak, hogy hirdetéseid elérnek a célközönségedig. Legyen szó akár Facebook, akár Instagram, akár Google marketingről.
A réspiaci marketing esetében a legfontosabb dolog tehát az úgynevezett „buyer persona”, azaz az ideális vásárló, az ideális ügyfél meghatározása. De legalább ekkora jelentőséggel bír a hirdetések tesztelése és a konverziós arányok folyamatos mérése, monitorozása is. Ezek a módszerek segíthetnek ugyanis a kör szűkítésében és lehetővé teszik számodra azt, hogy a hibákból tanulva is közelebb kerülhess az ideális, fizetőképes célközönséged tagjaihoz.
Az online hirdetések mellett hatékony módszer továbbá a tartalommarketing is, melynek segítségével nem csupán hirdetések formájában szólíthatod meg a lehetséges vásárlóidat. Az értékes és hasznos tartalmak bevonzzák az embereket, ráadásul a közösségi médiában megosztásokat is generálnak.
A jó kontent nagyon hamar igen komoly nézettségre tehet szert és rengeteg embert terelhet az oldaladra. A nagyobb elérést pedig Facebook oldaladon vagy Instagram profilodon akár a bejegyzések kiemelésével is erősítheted.
Fontos azonban, hogy a tartalommarketing kampányok felépítése során két dologra különös figyelmet fordíts: az egyik nem más, mint a minőségi tartalomgyártás, a másik pedig a hatékony keresőoptimalizálás. Hiszen a Google továbbra is egy olyan kiindulópont az online világban, melyet rengetegen használnak ugródeszkaként, így nagyban hozzájárulhat egy üzlet felemelkedéséhez vagy épp bukásához.
Összességében ennyi negatívum soknak tűnhet, ne hagyd azonban, hogy a lehetséges nehézségek elriasszanak az általad kiszemelt réspiac lehetőségeitől. Hiszen, ahogyan a mondás is tartja: aki mer, az nyer!
Bátraké a szerencse és ha sikerül jól pozícionálni márkádat, egy réspiac célközönsége sokkal hálásabb és hűségesebb vásárlóerőt jelenthet, mint egy nagyobb, kevésbé konkrét közeg. Gondolkodj persze racionálisan és csak akkor vágj bele az üzletbe, ha az nincs már az alapoktól kezdve, láthatóan bukásra ítélve.
A döntésben sokat segíthet az, ha egy profi csapat piackutatással és versenytárs-elemzéssel segít neked a piaci viszonyok felmérésében és mindezek mellett a termékeiddel, szolgáltatásaiddal kapcsolatos marketing kidolgozásában is melletted áll.
Online értékesítés – sokak számára még mindig kérdés, hogy megéri vagy nem éri? Mi azt mondjuk, hogy ha lemaradsz kimaradsz! És ezt most be is bizonyítjuk.
Megmutatjuk, hogyan árazd be úgy termékeid, hogy a vásárlók is imádjanak, de az ideális profit is megmaradjon.