TikTok és ami mögötte van: ezért lehet hasznos közösségi média platform a vállalkozásodnak
A forradalom elkezdődött: a TikTok szárnyal és egyre több vállalkozás fedezi fel magának. De vajon hogyan húzhat hasznot a céged a TikTok marketingből?
Bevallva vagy bevallatlanul, de hatnak ránk a reklámok. Főleg abban az esetben, ha az adott terméket, szolgáltatást vagy márkát egy általunk követett és kedvelt – számunkra – ismert ember, véleményvezér ajánlja nekünk. Ilyenkor valahogy könnyebben nyomunk rá a megrendelés gombra, de vajon miért van ez így? És hogyan lehet úgy együttműködni az influencerekkel, hogy valóban hatékony és mérhető legyen a kampány eredménye? Most ezt az izgalmas világot, az influenceri együttműködéseket vesszük nagyító alá – a cikk végére már te is tudni fogod, hogyan és milyen elvárásokkal kezdj neki egy ilyen partnerségnek.
Biztosan veled is előfordult már, hogy hirtelen felindulásból azért döntöttél egy termék megvásárlása vagy egy szolgáltatás igénybevétele mellett, mert olyan ismert személy ajánlotta azt, akit kedvelsz, követsz, csodálsz, akinek adsz a szavára. Ebben az esetben te is az influencer marketing áldozata lettél, bár remélhetőleg nem bántad meg a döntésedet.
Arra viszont gondoltál már, hogy esetleg te is bevethetnéd a következő kampányod során az incluencer marketinget? Ha sok rémtörténetet és balul sikerült együttműködésről hallottál már az influencer együttműködésekről, most segítünk egy kicsit átkeretezni a képet. Megnézzük, hogy milyen eredményeket várhatsz tőle, hogyan érdemes kialakítani az együttműködés kereteit és milyen típusú influencerek vannak a piacon.
Az influencerek úgynevezett niche tartalomkészítők, azaz egy bizonyos célközönségnek – esetleg a te szempontodból nézve réspiacnak – tartalmat készítő véleményvezérek, befolyásolók, esetleg ismert személyek. Az influenceri együttműködés kapcsán a cél lehet a márkaismertség növelése, a márka üzenetének elmélyítése, de akár egy konkrét termék vagy szolgáltatás eladása is.
Az influencer kiválasztásánál fontos szempont, hogy már eleve az ideális célközönségednek, azaz buyer personádnak készíti a tartalmakat, hozzájuk szól a saját egyedi hangján. A kommunikáció során felhasználhatják a közösségi médiát, a blogot, a rovatukat egy print magazinban, de természetesen videós tartalmakon keresztül is érkezhet az értékes tartalom.
Hogy a közönség miért tartja őket hitelesebbnek, mint például téged? Nos, ennek több oka is lehet. Egyfelől, az mindig jobban veszi ki magát, ha nem önmagadat – vagy a termékedet – dicséred, hanem egy külső, a márkától független személytől érkezik a méltatás. Ezért figyelhető meg az a tendencia is, hogy egyre több potenciális vásárló olvassa el a Facebookon vagy máshol fellelhető vásárlói- illetve ügyfélvéleményeket, mielőtt leadná a rendelését.
Ez a fajta pszichológia fokozattan figyelhető meg az influenceri együttműködés kapcsán. Ebben az esetben a word-of-mouth, azaz a szájra szájra történő marketing tipikus példája jelenik meg, illetve maga az influencer lesz a social proof, aki a saját énmárkájával, arcával és hitelességével beáll a márkád mögé. A közönséged egyszerűen jobban bízik a barátaik és az ismert emberek tanácsaiban, mint a vállalatok marketingüzeneteiben.
Az influencer marketing befektetés: rá kell szánni az időt a célközönségedet elérő, hiteles és a márkaértékeidhez kapcsolódó influencer megtalálására. Főleg annak fényében, hogy az influencerekkel dolgozó marketingszakemberek 48%-a szerint a közönségkapcsolat a legértékesebb tényező, amikor megfontoljuk, hogy melyik influencerrel kell együttműködni.
Hogy miért éri meg rászánni az időt a tökéletes influencer kiválasztására, az a HubSpot marketing szakemberek és fogyasztók körében végzett kutatásából kiderül:
Hogy egy influencer marketing kampány megérte-e a ráfordított időt és pénzt, azt csak az eredmények tudják megmondani. Ehhez azonban a tartalmak posztolása után nem dőlhetünk hátra, meg kell vizsgálni a rendelkezésre álló adatokat és eredményeket.
Ezeket a mutatókat érdemes mérned az influenceri együttműködés során:
Ezeken kívül érdemes még lefuttatni egy, a márkaismertség növekedését célzó vizsgálatot is. Ennek kapcsán megnézheted, hogy mennyivel növekedett a követői bázis, illetve az organikus forgalom az egyes felületeiden, majd a régi és az új követőket is megpróbálhatod egy rövid kérdőívvel monitorozni.
Mielőtt belemennénk abba, hogy milyen típusú influencerekkel találkozhatsz a piacon, nézzük meg a márkanagyköveteket is. Ugyanis ma még gyakran tévesztik össze a márkanagyköveteket és az influencereket, pedig van köztük különbség. A márkanagykövet ugyanis mélyebb ismeretekkel rendelkezik a márkáról és a cég termékeiről, ráadásul a partneri viszony is hosszabb időre köttetik: több hónap, de akár évek is kerülhetnek a szerződés oldalaira.
Az együttműködés kapcsán a márkanagykövet minden rendelkezésre álló fórumon képviseli a partnerét, részt vesz az eseményein, valamint tartalmat is gyárt a saját felületeire. Meghatározott célja az, hogy növelje a márkaismertséget és az értékesítést.
A legnagyobb különbség tehát a márkanagykövetek és az influencerek között az együttműködés hosszúsága, valamint a márkaismeret mélysége. Az influencerek ugyanis jellemzően rövidebb távon, egyes időszakos kampányok esetében működnek együtt a márkákkal és csupán egy-egy termékre-szolgáltatásra fókuszálnak.
A követői bázis számát tekintve beszélhetünk:
A tevékenység típusa alapján megkülönböztetjük:
Hogy mikor melyik működhet nálad, az számtalan tényezőtől függ. Például az influencerek által elért célközönség összetétele és minősége, a promózni kívánt termék vagy szolgáltatás, a márkád aktuális megítélése, a kampány célja és persze az influencer által használt felületek.
Egy stratégiailag jól felépített influencer marketing kampány célját adott esetben ugyanolyan jól – vagy a kisebb, de minőségi közönség miatt akár még jobban is – szolgálhatja egy nanoinfluencer, mint egy közösségi médiában tevékenykedő, nagyobb követői bázissal rendelkező társa.
Vannak olyan fogások, amiket alaposan átgondolva, eredményesebbé teheted az influencer marketing kampányodat. Például:
Mindent egybevetve, az influencer marketing kampányok alapos előkészítést igényelnek, ugyanakkor roppant hatásosak lehetnek. Ha engedi a marketing büdzsé, esetleg tegyél vele egy átgondolt próbát.
A forradalom elkezdődött: a TikTok szárnyal és egyre több vállalkozás fedezi fel magának. De vajon hogyan húzhat hasznot a céged a TikTok marketingből?
Influncerekkel turbóznád fel az online marketinged? Mutatjuk hogyan csináld, hogy neked is megérje.