Influencer marketing: amit az influencerekről tudnod érdemes

Influncerekkel turbóznád fel az online marketinged? Mutatjuk hogyan csináld, hogy neked is megérje.

 

Bevallva vagy bevallatlanul, de hatnak ránk a reklámok. Főleg abban az esetben, ha az adott terméket, szolgáltatást vagy márkát egy általunk követett és kedvelt – számunkra – ismert ember, véleményvezér ajánlja nekünk. Ilyenkor valahogy könnyebben nyomunk rá a megrendelés gombra, de vajon miért van ez így? És hogyan lehet úgy együttműködni az influencerekkel, hogy valóban hatékony és mérhető legyen a kampány eredménye? Most ezt az izgalmas világot, az influenceri együttműködéseket vesszük nagyító alá – a cikk végére már te is tudni fogod, hogyan és milyen elvárásokkal kezdj neki egy ilyen partnerségnek.

 

Biztosan veled is előfordult már, hogy hirtelen felindulásból azért döntöttél egy termék megvásárlása vagy egy szolgáltatás igénybevétele mellett, mert olyan ismert személy ajánlotta azt, akit kedvelsz, követsz, csodálsz, akinek adsz a szavára. Ebben az esetben te is az influencer marketing áldozata lettél, bár remélhetőleg nem bántad meg a döntésedet.

 

Arra viszont gondoltál már, hogy esetleg te is bevethetnéd a következő kampányod során az incluencer marketinget? Ha sok rémtörténetet és balul sikerült együttműködésről hallottál már az influencer együttműködésekről, most segítünk egy kicsit átkeretezni a képet. Megnézzük, hogy milyen eredményeket várhatsz tőle, hogyan érdemes kialakítani az együttműködés kereteit és milyen típusú influencerek vannak a piacon. 

 

Lépjünk a startvonalra: bemutatjuk az influencereket és az influencer marketinget

 

Az influencerek úgynevezett niche tartalomkészítők, azaz egy bizonyos célközönségnek – esetleg a te szempontodból nézve réspiacnak – tartalmat készítő véleményvezérek, befolyásolók, esetleg ismert személyek. Az influenceri együttműködés kapcsán a cél lehet a márkaismertség növelése, a márka üzenetének elmélyítése, de akár egy konkrét termék vagy szolgáltatás eladása is.

 

Az influencer kiválasztásánál fontos szempont, hogy már eleve az ideális célközönségednek, azaz buyer personádnak készíti a tartalmakat, hozzájuk szól a saját egyedi hangján. A kommunikáció során felhasználhatják a közösségi médiát, a blogot, a rovatukat egy print magazinban, de természetesen videós tartalmakon keresztül is érkezhet az értékes tartalom.

 

Hogy a közönség miért tartja őket hitelesebbnek, mint például téged? Nos, ennek több oka is lehet. Egyfelől, az mindig jobban veszi ki magát, ha nem önmagadat – vagy a termékedet – dicséred, hanem egy külső, a márkától független személytől érkezik a méltatás. Ezért figyelhető meg az a tendencia is, hogy egyre több potenciális vásárló olvassa el a Facebookon vagy máshol fellelhető vásárlói- illetve ügyfélvéleményeket, mielőtt leadná a rendelését.

 

Ez a fajta pszichológia fokozattan figyelhető meg az influenceri együttműködés kapcsán. Ebben az esetben a word-of-mouth, azaz a szájra szájra történő marketing tipikus példája jelenik meg, illetve maga az influencer lesz a social proof, aki a saját énmárkájával, arcával és hitelességével beáll a márkád mögé. A közönséged egyszerűen jobban bízik a barátaik és az ismert emberek tanácsaiban, mint a vállalatok marketingüzeneteiben.

 

Milyen eredmény várható az influencer marketingtől és miben lehet ezt mérni?

 

Az influencer marketing befektetés: rá kell szánni az időt a célközönségedet elérő, hiteles és a márkaértékeidhez kapcsolódó influencer megtalálására. Főleg annak fényében, hogy az influencerekkel dolgozó marketingszakemberek 48%-a szerint a közönségkapcsolat a legértékesebb tényező, amikor megfontoljuk, hogy melyik influencerrel kell együttműködni.

 

Hogy miért éri meg rászánni az időt a tökéletes influencer kiválasztására, az a HubSpot marketing szakemberek és fogyasztók körében végzett kutatásából kiderül:

  • A marketingesek 80%-a szerint az influencer marketing hatékony és 89%-uk szerint ugyanolyan jól – ha nem jobban – működik, mint más marketingcsatornák.
  • A marketingesek 71%-a szerint az ügyfelek minősége és az influencer marketingből származó forgalom jobb, mint a más forrásokból érkező új ügyfelek.
  • A fogyasztók 49%-a hozza meg influenceri ajánlás alapján a vásárlási döntéseit. 60%-uk pedig azt állítja, hogy az ajánlás befolyásolta őket az üzletben történő vásárlás során.
  • A Google az "influencer marketing" kifejezésre tett keresései 1500%-kal nőttek az elmúlt három évben.
  • A márkaépítésre vagy elkötelezettségre összpontosító influencer marketing stratégiák 8-szoros megtérülést eredményeznek.

 

Hogy egy influencer marketing kampány megérte-e a ráfordított időt és pénzt, azt csak az eredmények tudják megmondani. Ehhez azonban a tartalmak posztolása után nem dőlhetünk hátra, meg kell vizsgálni a rendelkezésre álló adatokat és eredményeket.

 

Ezeket a mutatókat érdemes mérned az influenceri együttműködés során:

  • Elköteleződés: monitorozd az influencer által megosztott tartalmak által kiváltott reakciókat. Kedvelések, megosztások, retweetelések, említések, ajánlások, üzenetek és bejegyzések a közösségi médiában, valamint a blogszekciókban.
  • Elérés: a megtekintések teljes számának alapján határozd meg az elérést, illetve azt, hogy hány ember látja valójában azt a tartalmat, amelyet az influencer megoszt a márkáddal kapcsolatban.
  • Kattintások: nézd meg a statisztikát, azaz mérd fel, hogy hányan kattintottak át az influencer által a márkádról vagy termékedről megosztott tartalomra, legyen az közvetlen link a webhelyre, CTA ami feliratkozáshoz vezet vagy regisztrációs űrlap.
  • Konverziók: számítsd ki a konverzióidat, például azt, hogy az influencer marketingstratégiájának eredményeként hány leadből vált valós ügyfél. Ezeket kiszámíthatod úgy is, hogy megnézed, hányan érkeztek egy speciális URL-en keresztül a weboldaladra és hányan használták fel a vásárlók közül az influencer közösségimédia oldalán vagy blogjában található kedvezményes kuponkódokat. Ha elosztod a vásárlásokat a látogatók számával, már meg is van az eredmény.
  • Befektetési megtérülés (ROI): számítsd ki az influencer marketingköltségének megtérülését úgy, hogy a hozamot (vagy hasznot) elosztod a költséggel

 

Ezeken kívül érdemes még lefuttatni egy, a márkaismertség növekedését célzó vizsgálatot is. Ennek kapcsán megnézheted, hogy mennyivel növekedett a követői bázis, illetve az organikus forgalom az egyes felületeiden, majd a régi és az új követőket is megpróbálhatod egy rövid kérdőívvel monitorozni.

 

Márkanagykövetek és influencer típusok

 

Mielőtt belemennénk abba, hogy milyen típusú influencerekkel találkozhatsz a piacon, nézzük meg a márkanagyköveteket is. Ugyanis ma még gyakran tévesztik össze a márkanagyköveteket és az influencereket, pedig van köztük különbség. A márkanagykövet ugyanis mélyebb ismeretekkel rendelkezik a márkáról és a cég termékeiről, ráadásul a partneri viszony is hosszabb időre köttetik: több hónap, de akár évek is kerülhetnek a szerződés oldalaira.

 

Az együttműködés kapcsán a márkanagykövet minden rendelkezésre álló fórumon képviseli a partnerét, részt vesz az eseményein, valamint tartalmat is gyárt a saját felületeire. Meghatározott célja az, hogy növelje a márkaismertséget és az értékesítést.

 

A legnagyobb különbség tehát a márkanagykövetek és az influencerek között az együttműködés hosszúsága, valamint a márkaismeret mélysége. Az influencerek ugyanis jellemzően rövidebb távon, egyes időszakos kampányok esetében működnek együtt a márkákkal és csupán egy-egy termékre-szolgáltatásra fókuszálnak.

 

A követői bázis számát tekintve beszélhetünk:

  • Nanoinfluencerekről: ők azok, akik kevesebb, mint 1000 fős követői bázissal rendelkeznek
  • Mikroinfluencerekről: 1000-40000 fős követői bázist építettek ki,
  • Makroinfluencerekről: 40 000 főtől milliós nagyságrendű követői bázis.

 

A tevékenység típusa alapján megkülönböztetjük:

  • az iparági / szakmai véleményvezéreket (key opinion leader),
  • bloggereket / újságírókat,
  • közösségi média influencereket (YouTuberek, podcasterek, TikTokerek, Instagram éllovasok stb.)
  • hírességek és celebritások.

 

Hogy mikor melyik működhet nálad, az számtalan tényezőtől függ. Például az influencerek által elért célközönség összetétele és minősége, a promózni kívánt termék vagy szolgáltatás, a márkád aktuális megítélése, a kampány célja és persze az influencer által használt felületek.

 

Egy stratégiailag jól felépített influencer marketing kampány célját adott esetben ugyanolyan jól – vagy a kisebb, de minőségi közönség miatt akár még jobban is – szolgálhatja egy nanoinfluencer, mint egy közösségi médiában tevékenykedő, nagyobb követői bázissal rendelkező társa.

 

X dolog, amire figyelj az influencer marketing kampány során

 

Vannak olyan fogások, amiket alaposan átgondolva, eredményesebbé teheted az influencer marketing kampányodat. Például:

  • Mindig határozd meg a kampány célját: ne azért kezdj bele egy ilyen kampányba, mert az milyen menő, hogy megengedheti magának a céged.
  • Határozd meg, hogy milyen közönséget vagy réspiacot célzol meg: ne lőj mindenkire, mert az nem lesz hatékony.
  • Figyelj a költségekre: az influencer kiválasztása előtt határozd meg, hogy mi az a költségkeret, amit rá tudsz szánni a kampányra. Ebben legyen benne az influencer díjazása, a saját kampányhoz fűződő tartalmak elkészítésének és promóciójának költsége is.
  • Körültekintően válaszd ki az influencert: vizsgáld meg, hogy a követői valósak vagy vásároltak-e, mennyire illik a márkaértékeidhez, alkalmas-e arra, hogy közvetítse az üzenetedet stb.
  • Segítsd az influencer munkáját és ne korlátozd a kreativitását: állíts össze számára egy útmutatót a célokról, üzenetekről, segédanyagokat, amiket felhasználhat a tartalomkészítés során, valamint egy tiltólistát is, hogy mi az, amit nem szeretnél viszontlátni. Például a konkurencia direkt szidása vagy konkrét kifejezések, amelyek esetleg tiltólistások nálatok. Ugyanakkor ne vedd el tőle a kreatív alkotás lehetőségét és ne akard megmondani neki, hogyan, illetve milyen tartalmat készítsen, mert az a hitelessége rovására megy, ami a kampányod számára is kontraproduktív lesz.
  • Mérd az eredményeket: ezt a lépést semmiképpen se spórold meg, hiszen ebből fogod megtudni azt, hogy mennyire volt eredményes a kampány. Mi sikerült jól, illetve mik azok a területek, amiken legközelebb javítani kell.

 

Mindent egybevetve, az influencer marketing kampányok alapos előkészítést igényelnek, ugyanakkor roppant hatásosak lehetnek. Ha engedi a marketing büdzsé, esetleg tegyél vele egy átgondolt próbát.

TikTok és ami mögötte van: ezért lehet hasznos közösségi média platform a vállalkozásodnak

A forradalom elkezdődött: a TikTok szárnyal és egyre több vállalkozás fedezi fel magának. De vajon hogyan húzhat hasznot a céged a TikTok marketingből?

Influencer marketing: amit az influencerekről tudnod érdemes

Influncerekkel turbóznád fel az online marketinged? Mutatjuk hogyan csináld, hogy neked is megérje.

Hívás most!
Ajánlatkérés

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!