A konkurenciaelemzés haszna és területei

Mindig is érdekelt, hogy mit csinál a legnagyobb vetélytársad, hogyan növeli az eladásait és az ügyfélkörét? Akkor itt az ideje egy alapos konkurenciaelemzésnek. Ebből a cikkből megtudod, hogy miért fontos és hogyan lehet jól csinálni.

Akár induló vállalkozásról van szó, akár egy már több éve – évtizede – talpon lévő márkáról, hatalmas versenyelőnyhöz juttathatja a cégedet az, ha ismered a versenytársaidat. Persze nemcsak úgy tessék-lássék módon, a távolról figyelve az eseményeket vagy egy konferencián megfigyelve őket, hanem alapjaiban. Mert a konkurenseid erősségeikből és gyengeségeikből, a marketingstratégiájukból több fronton is hasznot húzhatsz.

 

Ha ismered a legnagyobb konkurenseidet, lehetőségek tárháza nyílik meg előtted. Amennyiben tisztában vagy azzal, mi zajlik az online felületeiken, milyen hirdetési stratégiával dolgoznak, hogyan építik a tartalmaikat és mennyi időt-energiát fordítanak a SEO-ra, értékes adatok birtokában leszel.

 

Megtudod többek között az, hozzájuk képest hová pozícionálhatod magad, megismerkedsz a marketingkommunikáció során használt üzeneteikkel és csatornáikkal, a termékével és a szolgáltatásaival. Összetett feladat elvégezni egy teljeskörű versenytárselemzést, de nem lehetetlen – ráadásul olyan kincset érő információkhoz juttat, amivel te is hatékonyan növelheted a profitodat. Éppen ezért, mindenképpen megéri a fáradtságot.

De kezdjük az elején: mi az a konkurenciaelemzés?

A konkurenciaelemzés az az összetett folyamat, amelyben:

  • azonosítod a versenytársaidat,
  • alaposan megismered a termékeiket és a szolgáltatásaikat,
  • tanulmányozod a folyamataikat,
  • kutatod az értékesítési, marketing- és PR-stratégiájukat,
  • megfigyeled a marketingkommunikációs csatornáikat,
  • majd elemzed a begyűjtött információkat,
  • végül a megfigyelt tendenciák és kapott adatok alapján fejleszted a saját vállalkozásodét.

 

A konkurenciaelemzés segítségével gyakorlatilag néhány lépéssel mindig a versenytársaid előtt járhatsz, hiszen olyan marketingstratégiát hozhatsz létre, amivel eléjük pozícionálhatod a cégedet. Emellett azonban a konkurenciaelemzés segít abban is, hogy felismerd a saját erősségeidet, gyengeségeidet, új lehetőségekre hívja fel a figyelmed vagy olyan réspiacra csaphatsz le, amit korábban eddig nem vettél észre.

 

Ezen felül a versenytárselemzés hozzájárul ahhoz is, hogy folyamatosan lépést tarts az iparágad aktuális trendjeivel, valamint a szolgáltatásaidat, termékeidet is fejlesztheted a segítségével. Summa summarum: a kellő információk birtokában gondoskodhatsz arról, hogy a te terméked, szolgáltatásod és márkád legyen a lehető legjobb a piacodon.

Nézzük a gyakorlatban: a konkurenciaelemzés 4 legfontosabb előnye
  • Segít a terméked / márkád megkülönböztetésében

 

Ahhoz, hogy több eladás és bővülő ügyfélkört generálj, szükséged van egy egyedi értékajánlatra. Amitől a célközönség el fogja hinni, hogy a te ajánlatod jobb, mint a konkurenseidé.

 

Ehhez többek között arra van szükséged, hogy kitűnj a tömegből és még az egyszeri látogatód is meg tudja mondani, hogy miben vagy más, mint a többi hasonló szolgáltatást kínáló vállalkozás. A konkurenciaelemzéssel a saját, egyedi értékajánlatod és a márkaértékeid megfogalmazásához is rendelkezésre fognak állni az adatok.

 

  • Megtudod, hogy miben vagy jobb, mint a konkurenciád

 

A konkurenciaelemzés megmutatja, hogy mely területeken teljesítenek hozzád képest gyengébben a versenytársak. Alulmúlhatnak téged például organikus forgalomszerzésben, feliratkozói bázis növelésben, vagy egy új termék bevezetését célzó kampányban.

 

A versenytárselemzés azt is feltálalja, hogy mennyire fedik egymást a célközönségetek egyes szegmensei és hol találhatsz olyan szegmenst, amelyet a konkurensed valamilyen oknál fogva nem ér el – de nagy benne a potenciál.

 

  • Megtudod, hogy miben vagy rosszabb, mint a konkurenciád

 

A konkurenciaelemzés nemcsak abban segít, hogy új lehetőségeket, célközönséget vagy a szolgáltatásfejlesztésed irányát találd meg. Arra is rá fog világítani, hogy melyek azok a folyamatok és területek, ahol a versenytársaidhoz képest alulteljesítesz.

 

Ez megmutatkozhat a vevőszolgálati folyamatokban, az értékesítési folyamat gördülékenységében, a logikátlan weboldalfelépítésben vagy épp a keresőoptimalizálás hiányában, a közösségi média, mint marketingkommunikációs eszköz mellőzésében, vagy a tartalommarketing eszközök ki nem használásában.

 

  • A konkurenciaelemzéssel mérheted a saját növekedésed

 

A versenytárselemzés során természetesen nemcsak a legfőbb konkurenseid, hanem a saját vállalkozásod is felmérésre kerül, mint viszonyítási pont. Időről időre felülvizsgálva az eredményeket pedig könnyedén tudod mérni az időközben elért eredményeket a korábbi referenciaértékekhez képest.

 

Ahhoz, hogy vállalkozásodat konstans fejlődési pályára állítsd, fontos, hogy lásd, milyen eredményei vannak az egyes folyamatoknak, milyen változások mentek végbe a marketingkommunikációs csatornáidon, melyik termékre / szolgáltatásra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni stb. Ezeknek az adatoknak a birtokában tudod kialakítani és / vagy felülvizsgálni, módosítani a marketing- és értékesítési stratégiádat is.

 

Sorolhatnánk itt még tovább az előnyöket, mint például a piaci hiányosságok felismerését, az iparági trendek alakítását és az ezekre adott válaszként, az új termékek és szolgáltatások fejlesztését is. A konklúzió így is, úgyis, ugyanaz: a konkurenciaelemzés tehát számos területen könnyíti meg a vállalkozások életét. De vajon hogyan kell jól csinálni?

Konkurenciaelemzés 12 lépésben

Természetesen nem sokan vannak, akik különösebb tapasztalat nélkül el tudnak végezni egy konkurenciaelemzést. Ettől természetesen még nem kell lemondani róla, a HubSpot például egy 12 lépéses módszert javasol a versenytársaink feltérképezéséhez.

  • Mindig kell egy versenytárs: határozd meg, hogy ki a konkurenciád

Az adatok és információk összehasonlítása érdekében, meg kell határoznod azokat a közös nevezőket, amelyek alapján konkurenciának tekinthetsz egy másik vállalkozást. Ezek lehetnek az azonos vagy nagyon hasonló termék- és szolgáltatási kör, célközönség, földrajzi lefedettség, online jelenlét stb. Arra figyelj, hogy a konkurenciád lehet közvetlen vagy közvetett is, de amíg az előbbire érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, addig a közvetettet sem szabad elhanyagolni.

 

Közvetlen konkurensnek azt tekintjük, amelyek termékei / szolgáltatásai akár helyettesíthetik is a tiédet, ráadásul azonos földrajzi / digitális területen működtök. Közvetett versenytárs az a konkurensed lehet, aki bár nem azonos terméket kínál, mégis kielégítheti ugyanazokat a fogyasztói igényeket.

  • Ismerd meg azokat a termékeket és szolgáltatásokat, amikkel versenyzel

Elemezd a konkurensed termékeit aszerint, hogy mennyire olcsó vagy drága termékek? Hogyan forgalmazzák őket? Inkább az egyszeri vásárlásokra vagy a folyamatos értékesítésre ösztönöznek? Mekkora a piaci részesedésük? Milyenek az ideális ügyfeleik és az ő igényeik? Milyen árképzési stratégiát alkalmaznak?

  • Ismerd meg az értékesítési stratégiájukat és az eredményeiket

Ebben a lépésben olyan kérdéseket érdemes feszegetned, hogy hogyan épül fel náluk az értékesítési folyamat? Milyen tendencia – növekvő vagy csökkenő – figyelhető meg náluk? Mennyi az éves bevétel? Adnak kedvezményeket? Milyen csatornákon árulnak, illetve hirdetnek? Van esetleg viszonteladói partnerük? Miért nem vásárolnak a vevőik?

  • Tanulmányozd az árakat és a jutalmazási rendszereket

Az áraknak és a különböző típusú jutalmazási rendszereknek érdemes mélyebb figyelmet szentelni. A konkurenseid árai egyfelől megmutatják, hogy a vevők milyen ársávot tartanak elfogadhatónak, megfizethetőnek az adott termék- és szolgáltatási körön belül. Ettől te természetesen eltérhetsz, akár a drágább irányba is, viszont akkor pontosan meg kell tudnod magyarázni, hogy miért adod drágábban a szolgáltatásodat.

 

Ezen felül azt is okos dolog tanulmányozni, hogy milyen jutalmazási rendszerekkel találkoznak a vevők a konkurenseidnél. Például törzsvásárlói program különböző szintekkel és különböző szintű kedvezményekkel, prémium elővásárlási lehetőség, pontgyűjtés stb.

  • Ingyenes szállítási költség és egyéb jutalmak

Mivel a kosárelhagyás egyik fontos oka a drága szállítási költség, érdemes megnézni, hogy a versenytársaid élnek-e ezzel a lehetőséggel. Amennyiben igen, akkor ez nagy fegyvertény számukra, különösen akkor, ha neked nem fér bele a büdzsébe ez az ajánlat. Ilyenkor próbálj meg kidolgozni egyedi hűségprogramot, esetleg ünnepi kedvezményeket, időszakos – tematikus akciókat.

  • Figyeld meg hogyan forgalmazzák a termékeiket, milyen tartalommarketing eszközöket vetnek be?

Térképezd fel a konkurenseid weboldalát, nézd meg, hogy van-e esetleg blogjuk, podcastjük, GYIK? Használnak esetleg e-bookot, e-mail marketinget, webinárokat, esettanulmányokat, infografikákat, vásárlási útmutatókat - videókat? Vannak sajtóközleményeik, külön média szegmensük? Milyen online és offline hirdetési kampányokat folytatnak?

  • Milyen tartalomstratégiájuk?

Figyeld meg a tartalommarketing eszközök mennyiségét, minőségét és a frissítési gyakoriságukat. Például: hány e-book van? Több száz blogcikkjük van, vagy csak néhány darab? Milyen gyakran jönnek az újak? Milyen a tartalmak minősége? A szövegekben vannak helyesírási – nyelvhelyességi hibák? Mennyire mélyrehatóak az egyes tartalmak? A vizuális illusztrációhoz saját képeket és videókat használnak, vagy vásárolják őket? A grafikáikkal mi a helyzet? Házon belül készülnek a tartalmak vagy ügynökséget alkalmaznak?

  • Milyen technológiákat használnak?

A saját vállalkozásod növekedésében fontos szerepet játszik, ha tudod, hogy a konkurensek milyen technológiákat, innovációkat használnak. Szerencsére ehhez nem kell ipari kémet fizetned, mert a Built With segítségével rengeteg információt nyerhetsz a vállalkozásokról. Csak másold be az URL-t és az ingyenes verzióban is elérhető technológiai információkra kattintva, igazi kincsesbánya nyílik meg előtted.

  • Vizsgáld meg, hogy milyen tartalmak működnek a konkurenseidnél

Ha ebbe belevágsz, azt is látni fogod, hogy a konkurenseid közönsége mennyire elkötelezett az adott márkakommunikáció iránt. Beszédes lehet a lájkok és megosztások száma, a pozitív és negatív értékelések aránya. Megfigyelheted azt is, hogy milyen témák működnek a közönségnél és melyek nem, milyen típusú tartalmakra harapnak és mikre nem.

  • Mennyire veszik komolyan a SEO-t?

Használnak-e kulcsszavakat és ha igen, melyeket? Mik azok, amikre eddig te esetleg nem lőttél? Mennyire precízen töltik ki például a meta-adatokat? Milyen közösségi média platformokat használnak és melyiken a legaktívabb a közönség? Vannak belső és külső linkek, backlinkek?

  • Milyen közösségi média platformokat használnak?

Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat, TikTok, esetleg Twitter? Többet is használnak? Hogy alakul a látogatói szám és a látogatók aktivitása, összetétele? Mire használják az egyes platformokat? Milyen gyakran posztolnak? Releváns és jó minőségű tartalom jelenik meg? Volt esetleg virálissá váló tartalmuk?

  • SWOT-analízis neked és a konkurenseidnek is

Utolsó lépésként a kigyűjtött információk alapján érdemes elvégezni a SWOT-analízist. A saját vállalkozásodra, valamint a vizsgált konkurensekre vonatkozóan is. Ez az értékelés egyik leggyakoribb és leghatékonyabb eszköze, amiből világos kép rajzolódik ki a vállalkozásod aktuális helyzetét, valamint a konkurenseid hozzád képest és a piacon elfoglalt helyzetét tekintve.

 

Egy szó, mint száz: a konkurenciaelemzés az, amit sose spórolj meg, ha biztos növekedési pályára állítanád a cégedet.

Címkék:

A konkurenciaelemzés haszna és területei

Mindig is érdekelt, hogy mit csinál a legnagyobb vetélytársad, hogyan növeli az eladásait és az ügyfélkörét? Akkor itt az ideje egy alapos konkurenciaelemzésnek. Ebből a cikkből megtudod, hogy miért fontos és hogyan lehet jól csinálni.

Hívás most! (H-P: 8:00 - 15:30)

A jó weboldal akkor is dolgozik, amikor Te alszol!