Mutasd meg, mivel vagy jobb a konkurenciánál: így pozícionálj helyesen
A pozícionálás abban segít, hogy megmutasd vállalkozásod előnyeit a versenytársakkal szemben. Segítünk, hogyan pozícionáld a márkád helyesen!
https://www.traditionrolex.com/27
https://www.traditionrolex.com/27
Akár induló vállalkozásról van szó, akár egy már több éve – évtizede – talpon lévő márkáról, hatalmas versenyelőnyhöz juttathatja a cégedet az, ha ismered a versenytársaidat. Persze nemcsak úgy tessék-lássék módon, a távolról figyelve az eseményeket vagy egy konferencián megfigyelve őket, hanem alapjaiban. Mert a konkurenseid erősségeikből és gyengeségeikből, a marketingstratégiájukból több fronton is hasznot húzhatsz.
Ha ismered a legnagyobb konkurenseidet, lehetőségek tárháza nyílik meg előtted. Amennyiben tisztában vagy azzal, mi zajlik az online felületeiken, milyen hirdetési stratégiával dolgoznak, hogyan építik a tartalmaikat és mennyi időt-energiát fordítanak a SEO-ra, értékes adatok birtokában leszel.
Megtudod többek között az, hozzájuk képest hová pozícionálhatod magad, megismerkedsz a marketingkommunikáció során használt üzeneteikkel és csatornáikkal, a termékével és a szolgáltatásaival. Összetett feladat elvégezni egy teljeskörű versenytárselemzést, de nem lehetetlen – ráadásul olyan kincset érő információkhoz juttat, amivel te is hatékonyan növelheted a profitodat. Éppen ezért, mindenképpen megéri a fáradtságot.
A konkurenciaelemzés az az összetett folyamat, amelyben:
A konkurenciaelemzés segítségével gyakorlatilag néhány lépéssel mindig a versenytársaid előtt járhatsz, hiszen olyan marketingstratégiát hozhatsz létre, amivel eléjük pozícionálhatod a cégedet. Emellett azonban a konkurenciaelemzés segít abban is, hogy felismerd a saját erősségeidet, gyengeségeidet, új lehetőségekre hívja fel a figyelmed vagy olyan réspiacra csaphatsz le, amit korábban eddig nem vettél észre.
Ezen felül a versenytárselemzés hozzájárul ahhoz is, hogy folyamatosan lépést tarts az iparágad aktuális trendjeivel, valamint a szolgáltatásaidat, termékeidet is fejlesztheted a segítségével. Summa summarum: a kellő információk birtokában gondoskodhatsz arról, hogy a te terméked, szolgáltatásod és márkád legyen a lehető legjobb a piacodon.
Ahhoz, hogy több eladás és bővülő ügyfélkört generálj, szükséged van egy egyedi értékajánlatra. Amitől a célközönség el fogja hinni, hogy a te ajánlatod jobb, mint a konkurenseidé.
Ehhez többek között arra van szükséged, hogy kitűnj a tömegből és még az egyszeri látogatód is meg tudja mondani, hogy miben vagy más, mint a többi hasonló szolgáltatást kínáló vállalkozás. A konkurenciaelemzéssel a saját, egyedi értékajánlatod és a márkaértékeid megfogalmazásához is rendelkezésre fognak állni az adatok.
A konkurenciaelemzés megmutatja, hogy mely területeken teljesítenek hozzád képest gyengébben a versenytársak. Alulmúlhatnak téged például organikus forgalomszerzésben, feliratkozói bázis növelésben, vagy egy új termék bevezetését célzó kampányban.
A versenytárselemzés azt is feltálalja, hogy mennyire fedik egymást a célközönségetek egyes szegmensei és hol találhatsz olyan szegmenst, amelyet a konkurensed valamilyen oknál fogva nem ér el – de nagy benne a potenciál.
A konkurenciaelemzés nemcsak abban segít, hogy új lehetőségeket, célközönséget vagy a szolgáltatásfejlesztésed irányát találd meg. Arra is rá fog világítani, hogy melyek azok a folyamatok és területek, ahol a versenytársaidhoz képest alulteljesítesz.
Ez megmutatkozhat a vevőszolgálati folyamatokban, az értékesítési folyamat gördülékenységében, a logikátlan weboldalfelépítésben vagy épp a keresőoptimalizálás hiányában, a közösségi média, mint marketingkommunikációs eszköz mellőzésében, vagy a tartalommarketing eszközök ki nem használásában.
A versenytárselemzés során természetesen nemcsak a legfőbb konkurenseid, hanem a saját vállalkozásod is felmérésre kerül, mint viszonyítási pont. Időről időre felülvizsgálva az eredményeket pedig könnyedén tudod mérni az időközben elért eredményeket a korábbi referenciaértékekhez képest.
Ahhoz, hogy vállalkozásodat konstans fejlődési pályára állítsd, fontos, hogy lásd, milyen eredményei vannak az egyes folyamatoknak, milyen változások mentek végbe a marketingkommunikációs csatornáidon, melyik termékre / szolgáltatásra érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni stb. Ezeknek az adatoknak a birtokában tudod kialakítani és / vagy felülvizsgálni, módosítani a marketing- és értékesítési stratégiádat is.
Sorolhatnánk itt még tovább az előnyöket, mint például a piaci hiányosságok felismerését, az iparági trendek alakítását és az ezekre adott válaszként, az új termékek és szolgáltatások fejlesztését is. A konklúzió így is, úgyis, ugyanaz: a konkurenciaelemzés tehát számos területen könnyíti meg a vállalkozások életét. De vajon hogyan kell jól csinálni?
Természetesen nem sokan vannak, akik különösebb tapasztalat nélkül el tudnak végezni egy konkurenciaelemzést. Ettől természetesen még nem kell lemondani róla, a HubSpot például egy 12 lépéses módszert javasol a versenytársaink feltérképezéséhez.
Az adatok és információk összehasonlítása érdekében, meg kell határoznod azokat a közös nevezőket, amelyek alapján konkurenciának tekinthetsz egy másik vállalkozást. Ezek lehetnek az azonos vagy nagyon hasonló termék- és szolgáltatási kör, célközönség, földrajzi lefedettség, online jelenlét stb. Arra figyelj, hogy a konkurenciád lehet közvetlen vagy közvetett is, de amíg az előbbire érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, addig a közvetettet sem szabad elhanyagolni.
Közvetlen konkurensnek azt tekintjük, amelyek termékei / szolgáltatásai akár helyettesíthetik is a tiédet, ráadásul azonos földrajzi / digitális területen működtök. Közvetett versenytárs az a konkurensed lehet, aki bár nem azonos terméket kínál, mégis kielégítheti ugyanazokat a fogyasztói igényeket.
Elemezd a konkurensed termékeit aszerint, hogy mennyire olcsó vagy drága termékek? Hogyan forgalmazzák őket? Inkább az egyszeri vásárlásokra vagy a folyamatos értékesítésre ösztönöznek? Mekkora a piaci részesedésük? Milyenek az ideális ügyfeleik és az ő igényeik? Milyen árképzési stratégiát alkalmaznak?
Ebben a lépésben olyan kérdéseket érdemes feszegetned, hogy hogyan épül fel náluk az értékesítési folyamat? Milyen tendencia – növekvő vagy csökkenő – figyelhető meg náluk? Mennyi az éves bevétel? Adnak kedvezményeket? Milyen csatornákon árulnak, illetve hirdetnek? Van esetleg viszonteladói partnerük? Miért nem vásárolnak a vevőik?
Az áraknak és a különböző típusú jutalmazási rendszereknek érdemes mélyebb figyelmet szentelni. A konkurenseid árai egyfelől megmutatják, hogy a vevők milyen ársávot tartanak elfogadhatónak, megfizethetőnek az adott termék- és szolgáltatási körön belül. Ettől te természetesen eltérhetsz, akár a drágább irányba is, viszont akkor pontosan meg kell tudnod magyarázni, hogy miért adod drágábban a szolgáltatásodat.
Ezen felül azt is okos dolog tanulmányozni, hogy milyen jutalmazási rendszerekkel találkoznak a vevők a konkurenseidnél. Például törzsvásárlói program különböző szintekkel és különböző szintű kedvezményekkel, prémium elővásárlási lehetőség, pontgyűjtés stb.
Mivel a kosárelhagyás egyik fontos oka a drága szállítási költség, érdemes megnézni, hogy a versenytársaid élnek-e ezzel a lehetőséggel. Amennyiben igen, akkor ez nagy fegyvertény számukra, különösen akkor, ha neked nem fér bele a büdzsébe ez az ajánlat. Ilyenkor próbálj meg kidolgozni egyedi hűségprogramot, esetleg ünnepi kedvezményeket, időszakos – tematikus akciókat.
Térképezd fel a konkurenseid weboldalát, nézd meg, hogy van-e esetleg blogjuk, podcastjük, GYIK? Használnak esetleg e-bookot, e-mail marketinget, webinárokat, esettanulmányokat, infografikákat, vásárlási útmutatókat - videókat? Vannak sajtóközleményeik, külön média szegmensük? Milyen online és offline hirdetési kampányokat folytatnak?
Figyeld meg a tartalommarketing eszközök mennyiségét, minőségét és a frissítési gyakoriságukat. Például: hány e-book van? Több száz blogcikkjük van, vagy csak néhány darab? Milyen gyakran jönnek az újak? Milyen a tartalmak minősége? A szövegekben vannak helyesírási – nyelvhelyességi hibák? Mennyire mélyrehatóak az egyes tartalmak? A vizuális illusztrációhoz saját képeket és videókat használnak, vagy vásárolják őket? A grafikáikkal mi a helyzet? Házon belül készülnek a tartalmak vagy ügynökséget alkalmaznak?
A saját vállalkozásod növekedésében fontos szerepet játszik, ha tudod, hogy a konkurensek milyen technológiákat, innovációkat használnak. Szerencsére ehhez nem kell ipari kémet fizetned, mert a Built With segítségével rengeteg információt nyerhetsz a vállalkozásokról. Csak másold be az URL-t és az ingyenes verzióban is elérhető technológiai információkra kattintva, igazi kincsesbánya nyílik meg előtted.
Ha ebbe belevágsz, azt is látni fogod, hogy a konkurenseid közönsége mennyire elkötelezett az adott márkakommunikáció iránt. Beszédes lehet a lájkok és megosztások száma, a pozitív és negatív értékelések aránya. Megfigyelheted azt is, hogy milyen témák működnek a közönségnél és melyek nem, milyen típusú tartalmakra harapnak és mikre nem.
Használnak-e kulcsszavakat és ha igen, melyeket? Mik azok, amikre eddig te esetleg nem lőttél? Mennyire precízen töltik ki például a meta-adatokat? Milyen közösségi média platformokat használnak és melyiken a legaktívabb a közönség? Vannak belső és külső linkek, backlinkek?
Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat, TikTok, esetleg Twitter? Többet is használnak? Hogy alakul a látogatói szám és a látogatók aktivitása, összetétele? Mire használják az egyes platformokat? Milyen gyakran posztolnak? Releváns és jó minőségű tartalom jelenik meg? Volt esetleg virálissá váló tartalmuk?
Utolsó lépésként a kigyűjtött információk alapján érdemes elvégezni a SWOT-analízist. A saját vállalkozásodra, valamint a vizsgált konkurensekre vonatkozóan is. Ez az értékelés egyik leggyakoribb és leghatékonyabb eszköze, amiből világos kép rajzolódik ki a vállalkozásod aktuális helyzetét, valamint a konkurenseid hozzád képest és a piacon elfoglalt helyzetét tekintve.
Egy szó, mint száz: a konkurenciaelemzés az, amit sose spórolj meg, ha biztos növekedési pályára állítanád a cégedet.
A pozícionálás abban segít, hogy megmutasd vállalkozásod előnyeit a versenytársakkal szemben. Segítünk, hogyan pozícionáld a márkád helyesen!
Mindig is érdekelt, hogy mit csinál a legnagyobb vetélytársad, hogyan növeli az eladásait és az ügyfélkörét? Akkor itt az ideje egy alapos konkurenciaelemzésnek. Ebből a cikkből megtudod, hogy miért fontos és hogyan lehet jól csinálni.