Kereső optimalizálás

Mi az a kereső optimalizálás, más néven SEO?

A keresőoptimalizálás (SEO) (angolul Search Engine Optimization) a weboldalak, webáruházak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítása. Arra törekszünk, hogy adott kulcszavakra, kifejezésekre minél előrébb szerepeljen a weboldalad az organikus, természetes találatok között, elsősorban a Googleban. 

Emellet a fizetett hirdetések a Google PPC (Pay-Per-Click) kategóriába tartoznak. Itt azért fizetünk, hogy adott kulcsszavakra és kifejezésekre a mi weboldalunk, vagy webáruházunk jelenjen meg a Google hirdetések között. Ezt nevezik SEA-nak is. (angolul Search Engine Advertising) 

Ez a két tevékenység együtt alkotja a (Search Engine Marketing) vagyis a Keresőmarketinget.

Google TOP 10

Ki ne szeretne bekerülni a Google természetes találati listájában a TOP 10, azaz az első 10 találat közé? Azt gondolom bátran kijelenthetjük, hogy ilyen vállalkozás nincs! (Ha rendelkezik weboldallal és a nyilvánosság elé tárja a tevékenységét.) 

  • Mi ennek az ára? 
  • Mit kell tennem? 
  • Megéri hogy oda kerüljek? 
  • Ez egy egyszeri, vagy egy folyamatos munka végzés? 
  • A weboldalam szerkezete, tartalma vagy más kivül álló elemek határozzák meg a helyezésemet a Googleban? 
  • Milyen kulcsszavakra lenne jó, ha a weboldalam előre kerülne? 

Ilyen és hasonló kérdések merülnek fel legtöbb vállalkozóban, amikor weboldalt készíttet és érdeklődőket szeretne ide navigálni. 

Álmokat nem árulunk, kenyerünk az őszinteség ezért elmondjuk neked mit lehet tenni annak érdekében hogy a weboldalad az első helyekre kerüljön. Milyen költségekkel és nem utolsó sorban milyen munka befektetéssel jár ezen hőn áhított eredménynek az elérése! 

Ugyanolyan munka és költség minden vállalkozásnak a kereső optimalizálás?

Természetesen nem. 

Ez attól függ, hogy melyik vállalkozásnak milyen kulcsszavak az előnyösek. Amennyiben olyan kulcsszavaid vannak, amelyekre sokan optimalizálják a weboldalukat, vagy a webáruházukat akkor Te nehezebb helyzetben vagy. Sokkal nagyobb munka lesz előre kerülnöd a Googleban, sokkal nagyobb költséggel sikerül megszerezned a kívánt poziciókat és ugyanígy sokkal nehezebb és drágább lesz megtartani is ezeket, ha már elérted. 

Miért? 

  • Mert nem mindegy hogy 1.000 találattal, vagy 900.000 vagy ennél is több találattal kell e versenyezned.   
  • Nem mindegy hogy a konkurenseid mekkora munkát fektetnek a kereső optimalizálásba, és milyen büdzsét szánnak hirdetésekre és egyéb megoldásokra. 

Megéri hogy elöl legyek a Googleban?

  • Fontos leszögezni, hogy nem feltétlen szükséges mindenkinek arra öszpontosítani, hogy hanyadik helyen szerepel a Google találati listájában, 
  • vagy ha fontos is lenne, nem biztos hogy megéri... 

Kinek nem szükséges öszpontosítani az első találati helyek megszerzésére?

Azoknak akik olyan megoldásokat nyújtanak, amelyet az emberek még nem ismernek. Ezért nem is keresnek rá. Tehát ha ilyen vállalkozásod van, akkor nagy valószínűséggel neked nem hozna ügyfeleket a Google kedvező találati hely, nem érdemes erre öszpontosítanod. Ettől független az előzőekből következtetve a Te weboldalad csekély erőfeszítéssel is előre fog kerülni a találati sorban, hiszen a megoldásod még ismeretlen, nincs rá konkurencia harc. 

Éppen ezért neked szükségtelen erre kiemelt figyelmet fordítanod, de azért építsd a weboldaladat kereső optimalizáltan, hiszen ha népszerűsödik a megoldásod és megjelennek konkurensek, akkor Te már előnyt fogsz élvezni a kereső optimalizálásban is. 

Kinek nem éri meg, a kereső optimalizálásba fektetni? 

Megjegyzés: Akinek nem éri meg jelentős munkát és pénzt fektetni a kereső optimalizálásba, annak is javasolt számos ok miatt figyelembe vennie a Google irányelveit. Íme néhány ok: 

  • Mert lehet hogy a legfontosabb kulcsszavakra nem fogsz a TOP 10 találatba kerülni, de más másodrendű kulcszavakkal előre kerülhetsz, melyek ha kevesebb potenciális látogatót is hoznak, de mégiscsak hoznak. 
  • Ezek a másodrendű kulcsszavak segíthetnek kedvezőbb találati helyre jutttatni a weboldaladat a fő kulcsszavaidra is. 
  • Mert nem tudhatod mit hoz a jövő és jó ha azért már most is értékeli a Google a weboldaladat. 
  • Mert a Google irányelvei az Interneten böngészők elvárásait igyekszik támogatni, tehát ezekkel szembe menni vagy nem figyelembe venni egyéb hátrányokat is okozhatnak. 
  • Mert a Google irányelvei szerint felépülő weboldalak kattintás alapú hirdetési költségei alacsonyabbak lehetnek. (És nem csak  a Google Ads hirdetések esetében.) 

Szóval vissza térve, hogy kinek nem éri meg a kereső optimalizálásba jelentősebb munkát és pénzt fektetni. (Erről még lesz szó, hogy ha nem is a Google találati listája miatt, de egyes elemeket mégis szükséges alkalmaznia  kereső optimalizálási irányelvekből, amennyiben szeretnéd hogy a weboldalad, vagy a webáruházad felhasználóbarát legyen.) 

  • Akinél túl nagy a konkurencia harc, vagy akinél túl alacsony a hirdetésre fordítható költségkeret. (A kereső optimalizálásra bármennyi is fordítasz, ennek egy része kidobott pénzzé vállhat egy algoritmus frissítés kapcsán...) 
  • Aki szereti a kiszámítható költségeket, jól tud kalkulálni a kattintás alapú hirdetésekkel
  • és aki nem szeretne kockáztatni az algoritmus változások hirtelen következményeivel, melyek akár a teljes stratégia újragondolását is eredményezhetik. 

A kereső optimalizálásban is van egy fontos elv, ami az üzleti gondolkodásban ismertebb: A kék óceán stratégia  (Ehhez ajánlom a HVG kiadványában RENÉE MAUBORGNE
W. CHAN KIM: 
Kék óceán váltás című könyvét. A megrendeléshez kattints ide: Klikk ide.) 

Ha az üzleted a Kék ócen stratégia szabályainak megfelel, az már fél siker! Te egyszerűen fogsz előre kerülni a Googleban, és alacsonyabb díjakon fogsz tudni hirdetni.

Ha viszont egy olyan üzletágban vagy érdekelt, melyben jelen van a konkurencia harc akár kisebb, akár nagyobb mértékben. neked méginkább szükséged van egy, a konkurenseidnél sokkal hatékonyabb weboldalra, vagy webáruházra! 

Elsősorban ne a Google -nak, akarj megfelelni, hanem az érdeklődőidnek!

Kereső optimalizálás

Előnyök:

  • Folyamatosan biztosít potenciális látogatókat.
  • A hirdetési költségeid is alacsonyabbak lesznek.
  • Felhasználóbarátabb is lesz a weboldalad (Ha nem esel túlzásokkal Pl. a tartalommarketingben.) 

Hátrányok:

  • Lassan hoz eredményeket.
  • Hosszú távú befektetés.
  • Rengeteg munka és pénz. (Tevékenységtől függ, hogy mennyi...) 
  • Bármikor megváltozhatnak a keresési algoritmusok, ami által azonnal elveszítheted a megszerzett poziciókat. 
  • Kiszámíthatatlan.

Fizetett hirdetések

Előnyök:

  • Azonnal hoz potenciális látogatókat, akár a befizetést követő órában! 
  • Kiszámítható és kontrolálható költségkerettel dolgozhatsz. 
  • Segíti a kereső optimalizációt. 
  • Kiszámítható. 

Hátrányok:

  • Egyre növekvő hirdetési költségek. 
  • Addig futnak a hirdetések, amíg pénz van a "számládon."

Tartsd be a Google irányelveit, de ne a Googlenak akarj megfelelni, hanem az ügyféljelöltjeidnek! 

Te kereső optimalizálod a weboldaladat?

Kérlek névtelenül segítsd a felmérésünket, hogy Te fektetsz e pénzt és energitát jelenleg a weboldalat, vagy a webáruházad kereső optimalizálásába. 

%

Igen!

%

Még sajnos nem...

A kereső optimalizálás alapjai:

A keresők Pl.: Google működését bonyolult algoritmusok biztosítják, de mégis kilehet emelni 3 területet, ami eldönti hogy a honlapod, vagy a webáruházad hanyadik helyen fog szerepelni a Google organikus (természetes) találati listájában. 

Íme a 3 alapterület, amelyre koncentálnod kell a weboldalad kereső optimalizálásakor: 

  1. Technikai SEO (A weboldalad, webáruházad felépítése, gyorsaság, linkek használata, megjelenés (Mobiltelefonokon, tabletteken, laptoppokon, asztali számítógépeken egyaránt kiváló felhasználói élmény nyújtása.), SSL hitelesítés, stb)
  2. ON-Page, tartalmi SEO (A weboldalad tartalmai, termék leírások stb mennyire jól vannak megírva az adott kulcsszavakra, használsz e képeket megfelelő képaláírásokkal ellátva, használsz e videókat pl. Youtue, melyek megfelelően vannak feltöltve a Youtubre is kereső optimalizálási szempontok szerint.) (Majd ezek vannak beágyazva a weboldaladra.) 
  3. OFF-Page Seo (Mennyi külső forrás hivatkozik a weboldaladra, mint hiteles forrásra az adott témakörökben.) 
 

Technikai SEO

Ezzel érdemes kezdeni a kereső optimalizálást.

A weboldalt, vagy webáruházat a Google iránymutatásai alapján kell felépíteni, majd ezt ellenőrizni szükséges különböző szoftverekkel. Amennyiben itt minden rendben van akkor lehet tovább lépni. Ha technikai SEO lépése kimarad, a további lépések jó része feleslegessé vállhat, mert a nem megfelelő honlapokat a Google algoritmusai nem tudják megfelelően indexálni és a tartalmakat kellően értelmezni. 

A Technikai SEO az alap, erre kell építeni az On-Page SEO-t és az OFF-Page SEO -t. Ez mind külön terület, de előnyös ha az egyes területek fejlesztői mind a 3 technika ismeretével rendelkeznek. 

Amennyiben ellenőrizni szeretnéd egy felületes szoftverrel, hogy mennyire jó a weboldalad Technikai felépítése, itt teheted meg: Page Speed Insight.

A Page Speed Insight megmutatja, hogy a weboldal: 

  • mennyire gyors
  • mennyire jó a UX (felhasználói élmény)
  • mennyire mobilbarát

Akkor ez a szoftver mindenre választ ad? 

Természetesen nem! Sőt, tudni kell hogy 100% weboldal nem igazán van, de a mutató 50% is kevés weboldal éri el. Ennek az oka, hogy a Googlenak vannak elvárásai ami mind önmagával ellentétesek kissé, mind a felhasználói élmény teremtéssel. Pl: 

A weboldaladat lassíthatják a dizájn elemek, java scriptek, ajaxos technikák amik jelentősen növelik a felhasználói élményt, de bizony minimálisan lassítják a betöltődést. (Te lehet nem is érzékeled, csak a szoftverek ítélik meg lassúnak.)

A Google maga is elvárja, hogy a weboldalad legyen informatív!

de bizony ha bő tartalmakat írsz, videókat, Google Maps -ot (térképet) ágyazol be, töltesz letölthető dokumentumokat, képeket, info grafikákat stb. akármennyire is optimalizálod ezek méretét akkor is lassítani fogják a weboldalad betöltődését. Éppen ezért szükséges más szoftverek használata is és a évek alatt megszerzett tapasztalat, hogy az adott tartalomhoz és megjelenéshez képest a legjobb sebességet érd el. 

A sebesség mellett legalább ilyen fontos az, hogy a weboldalad vagy a webáruházad mobilbarát legyen. Ezt is érdemes manuálisan is tesztelni, főleg megrendeléseknél, vásárlási folyamatoknál komplexebb tartalmak megtekintésénél, de szoftveresen is ellenőrizhető a honlap ezen a linken: A weboldalad mobilbarát? (Klikk ide és teszteld le!)

On-Page SEO

A On-Page SEO más néven tartalmi SEO a weboldalad, webáruházad tartalmának tudatos optimalizálását jelenti. 

A honlapod On-Page optimalizálásakor ezen részekre fókuszálj: 

  1. Az adott oldal legfőbb kulcsszavai. (A weboldaladon belül az adott oldal legfontosabb kulcsszavai, tehát amiről ez az aloldalad szól.) 
  2. Az adott oldal címe (Title)
  3. Az adott oldal URL-je
  4. Címsorok (Heading: H1, H2, stb.)
  5. Meta leírás (Description)
  6. Képek címe, képaláírása (image title), alt
  7. Az adott oldal tartalma  (Szöveg, képek, videók, bekezdések, kiemelések stb.)

Minden aloldalt szükséges külön / külön optimalizálni annak megfelelően amiről az adott aloldal szól. Amennyiben nincs kiéleződve a konkurencia harc 100.000 találaton belül, már akát a Technikai SEO és az On-page SEO hazsnálata együtt is jó eredményeket érhet el. 

Off-Page SEO

A kereső optimalizálásnak talán a legnehezebb része, mert ez nem a saját weboldaladon történik. 

Off-Page SEO olyan tevékenységeket jelent, melyek nem a saját weboldaladon történnek, de mégis a Te honlapodra vannak hatással. 

Konkrétan ez azt jelenti, hogy olyan hivatkozásokra kell szert tegyél, lehetőség szerint hiteles weboldalakon melyek a Te honlapodra mutatnak. (Ha rákattintanak, akkor a Te honlapodra jutnak a látogatók.) 

Mi számít itt? 

  • Mennyi visszamutató hivatkozás vana  weboldaladra? (Backlink) 
  • Milyen minőségű, mennyire hiteles weboldalakról? (Az adott oldalra mennyien hivatkoznak, más weboldalak.) 
  • Milyen szövegkörnyezetű, tartalmú weboldalak mutatnak a Te honlapodra? 

A legelőnyösebb olyan visszamutató hivatkozásokra szert tenni, melyek olyan oldalakról mutatnak a Te honlapodra, melyek hasonló tartalommal foglalkoznak. Ezen belül pedig fontos az, hogy ezen weboldalak is minél több visszamutató hivatkozással rendelkezzenek, mert anál hitelesebbek a Google számára. 

Konkrét példák:

  • Amennyiben a Te honalpodra 10 visszamutató hivatkozás van, a konkurensed honlapjára pedig csak 5, akkor Off-Page SEO szempontból a Te weboldalad kereső optimalizálsága lesz erősebb. 
  • Amennyiben a Te honlapodra 10 olyan weboldal hivatkozik, melyekre más oldalak nem igazán hivatkoznak. A konkurensed honlapjának csak 5 visszamutató hivatkozása van, de nagyon látogatott, weboldalakról, melyekre aká sok száz másik weboldal hivatkozik, akkor a konkurensed honlapja lesz erősebb Off-Page SEO szempontból. 
Megjegyzés: Azért is érdemes a tevékenységeddel azonos témájú honlapokon megjelenned, mert nem csak a kereső optimalizáltságodat erősítik, de értékes, kattintás alapú látogatókat is fognak biztosítani, hiszen azon oldalakat is valószínűleg a Te potenciális ügyféljelöltjeid látogatják.