Kivel készíttesd a weboldaladat, avagy mi alapján válassz szolgáltatót?

Kiss ErnőKiss Ernő2018. február 20.
Kivel készíttesd a weboldaladat, avagy mi alapján válassz szolgáltatót?

Az hogy ki milyen utat választ az Internetes ügyfélszerzésének felépítéséhez, vállalkozás és személy függő. Leírom azokat a szempontokat, és tapasztalatokat melyek alapján könnyebben eldöntheted, hogy számodra mi lehet a legoptimálisabb megoldás.

1.) Eltudod készíteni Te magad a weboldaladat? 

Amennyiben jártas vagy az informatikában, akár Te magad is feltelepíthetsz egy nyílt forráskódú weboldalt és ehhez számos segédanyagot találhatsz az Interneten és főleg a Youtube –n. én személyszerint nem javaslom ezt az utat, csak ha nincs más lehetőséged (Pl.: Anyagi korlát miatt.) és ennek több oka is van.

A tapasztalat hiánya:

  • Akik nem rendelkeznek többéves tapasztalattal a weboldal készítésben és az online marketingben, egyszerűen nem ismerik a bevált webtervezési normákat és a weboldalak által nyújtott lehetőségek széles tárházát. Ezen ismeretek hiányában nehéz a legoptimálisabb döntéseket meghozni.
  • A böngészők és a különböző eszközök másként jeleníthetnek meg egyes elemeket. Vannak olyan eltérések, melyek nem okoznak különösebb gondot a felhasználóknak, de vannak olyanok melyek adott böngészőben egyszerűen nem működnek.
  • Ezek fellelése és javítása olyan szakmai felkészültséget és tapasztalatokat igényelnek, melyek laikus számára általában nem állnak rendelkezésre.

Az idő:

Egy sikeres vállalkozás felépítésének alapvető követelménye a csapatmunka. Egy vállalkozás életében olyan széles körűek a lehetőségek és a tennivalók, hogy egy személyben mindenhez érteni és minden feladatot elvégezni kivalló minőségben egyszerűen lehetetlen.

Egy cégvezető feladata elsősorban nem az, hogy mindenben profi legyen, hanem az hogy rendelkezzen az adott témákban olyan általános ismeretekkel, melyek alapján döntéseket tud hozni és kitudja választani a megfelelő szakembereket, mint Pl.: Weboldal készítő, rendszergazda, könyvelő, cégjogász, stb.

Az vezető, aki céget épít, (Pl.: nagykereskedést, logisztikai, vagy építőipari céget, könyvelő irodát vezet)
az a vállalkozó, aki napi szinten benne van a munkában (Pl.: burkoló, asztalos, szerelő, könyvelő, ügyvéd, hitelügyintéző)

Egyszerűen nem rendelkezik annyi plusz idővel, hogy megtanulja részletesen a programozást, a grafikát és az online marketinget. Vannak akiknek mégis sikerül? Igen természetesen vannak.

Tapasztalataim szerint elsősorban azoknál a vállalkozásoknál működhet sikeresen a saját webfejlesztési és online marketing munka, akik online vállalkozást üzemeltetnek azért a munkájuk nagy része az online világ köré rendeződik, vagy azoknál, akik olyan területen dolgoznak ahol nincs erős konkurencia harc, ezért kevesebb befektetett idővel és / vagy tudással is nagy eredményeket lehet elérni az Internetes ügyfélszerzésben.

2.) Egyszemélyes vállalkozás, szabadúszó.

Az egyszemélyes vállalkozások általában olcsóbbak mint a nagy cégek, de csak egy – egy feladatra vannak specializálódva, mint Pl.: programozás, dizájn stb. Amennyiben komplex segítséget akarsz kapni az Internetes ügyfélszerzéshez több céggel kell együtt dolgozz és többfelé kell kommunikálj.

Ha egyszemélyes vállalkozás mellett döntesz, akkor célszerű olyan szolgáltatót választanod, aki már rendelkezik partnerekkel, így már megvan a rutin a közös munkára és nem neked kell harmóniába hoznod több vállalkozót, mely vagy sikerül, vagy nem.

Amit tudnod kell, hogy egy vállalkozás életében a legveszélyesebb szám, az „EGY”. Ha kiválasztott partnernek több ügyfele is van, akik magasabb színvonalú törődésre számítanak, akkor nagy eséllyel fordul elő, hogy várakoznod kell, hiszen mindenkinek 24 órából áll a nap. Ha az adott vállalkozó megbetegszik, szabadságra megy megint csak várakoznod kell, ha profilt vált akkor új szolgáltatót kell keres, akivel nagy valószínűség szerint újra kell építened az Internetes ügyfélszerzésedet.

A szabadúszók többsége nagyon lelkes és adott témakörökben magas fokú jártassággal rendelkeznek. Mi is szívesen dolgozunk szabadúszó programozókkal, marketingesekkel, szövegírókkal, alvállalkozóként, meghatározott projektekben. De hogy a teljes Internetes ügyfélszerzésedet egy személyre bízd, hosszú távon, az előbbiiekben említett eshetőségek miatt magas kockázattal jár.

3.) Cégek, ügynökségek

A cégek, azok ahol több szakember is azon dolgozik, hogy az ügyfelek számára a legmodernebb technikával készüljenek el a weboldalak, gondoskodjanak a legújabb frissítésekről és naprakész online marketing megoldásokkal támogassák az Internetes ügyfélszerzésedet.

A cégek általában drágábbak az egyszemélyes vállalkozásoknál, de mivel itt több ember dolgozik, jó esetben megfelelően felépített rendszerben, magasabb fokú biztonságra számíthatsz a hosszú távú együttműködés során. A cégek előnye, hogy itt nem szabad problémát okozzon, ha valaki elmegy betegtáppénzre, vagy szabadságra, esetleg távozik a cégtől, mert a cég felelőssége az, hogy mindig legyen rendelkezésre álló munkaerő minél kevesebb várakozási idővel.

Természetesen a cégek közül is többféle felépítésű közül csemegézhetsz a piacon, mert itt is vannak, akik csak egy célterülettel foglalkoznak Pl: programozás, dizájn, és vannak akik komplex megoldáscsomagot kínálnak. Fontos előre egyeztetni milyen elvárásaid vannak a jelenre és a jövőre nézve és az adott cég milyen megoldásokkal tud ezeknek megfelelni. Pl.:

  • Pontosan milyen szolgáltatásokban tudnak segíteni?
  • Milyen garanciákat vállalnak a megrendelt szolgáltatásra? Pl.: határidő, elégedettségi garancia, stb. (Mi a Webrakéta Kft –nél Pl.: 100% pénz visszafizetési garanciát vállalunk a határidőre és a dizájnra is, kereső optimalizálást sikerdíj ellenében válallunk egyedi megállapodások függvényében.)
  • Amennyiben szükség van külső szolgáltatókra, rendelkeznek e partneri kapcsolatokkal, vagy ha nem milyen mód van az együttműködésre?
  • A weboldal elkészítése után, milyen költségei lesznek a fenntartásnak és a későbbi fejlesztéseknek?
  • Milyen rendelkezésre állási időt tud biztosítani a cég?

Amikor a saját cégünknek keresünk partnereket akkor nálunk is számít a méret. Az adott projektek elvégzéséhez tökéletesen együtt tudunk dolgozni szabadúszó kollégákkal, de Pl.: ha könyvelőt keresünk, csakis a többszemélyes iroda jöhet számításba.

Mint vállalkozó bizonyára Te is jól tudod, hogy mennyire számít, hogy mindig időben legyél tájékoztatva a fizetési kötelezettségeidről és a céged pénzügyi állapotáról. Rendkívül fontos a határidők betartása! Amennyiben a könyvelő garanciát is vállal a tevékenységére, (ez a minimum, ami elvárható.) nekem az nem elegendő, hogy ha megbüntetnek, akkor állja a sarat.

Én mindent megteszek a szabályos működésért, ezért nem akarom, hogy büntetések feketítsék a cégem jó hírét, nekem a pontosan elvégzett munkára van szükségem. Éppen ezért ennél a tevékenységnél sem tartom lehetségesnek, hogy egy személy naprakész az aktuális jogszabályi változásokból, mindig mindenről időben tájékoztat, a bevallásaimat időben leadja (és mindezt a több ügyfelének, hiszen egy ügyfélből nehezen fenntartható egy vállalkozás) és mindemellett soha nem beteg és soha nem megy szabadságra.

Véleményem szerint ez egyszerűen nem lehetséges.

Általános javaslatok a szolgáltató kiválasztására

Véleményem szerint a legfontosabb, hogy egy weboldal készítéssel és / vagy egy online marketinggel foglalkozó vállalkozás legjobb referenciája a saját weboldala és marketingje.

Az elsődleges hogy mi a benyomásod a szolgáltató weboldalára érkezve?

  • Gyorsan betöltődik és könnyen áttekinthető a weboldala?
  • Kielégítőnek tartod a vállalkozásról kapott információkat és a szolgáltatások ismertetését?
  • Meggyőzőek a cég referenciái?
  • A weboldalon megjelennek referáló ügyfelek, akik pozitívan nyilatkoznak a közös munkáról és az eredményekről?
  • Vannak a weboldalon kapcsolatfelvételre ösztönző elemek?
  • Elégedett vagy a tartalmakkal, vannak hasznos BLOG bejegyzések?
  • A weboldalt készítő és online marketing vállalkozásoknak elöl kell járjanak az információ nyújtásban. használnak online videót, letölthető E bookot, papír alapú szakkönyvet, vagy más adatbázist építő eszközt?
  • Látsz esetleg olyan technikai újdonságokat, melyek felkeltették a figyelmedet?
  • Ha felhívod őket és esetleg nem veszik fel visszahívnak? Mennyi időn belül? Ha elérted telefonon a szolgáltatót mi volt a benyomásod a telefonbeszélgetés alatt?
  • Amennyiben visszahívást kérsz mennyi időn belül hívnak vissza? (Véleményem szerint munkanapokon 8 -16 óra között elvárható, hogy maximum 5 órán belül visszahívjanak.) Mi Pl: a Webrakéta Kft –nél, munkanapokon, munkaidőben, legtöbb esetben fél órán belül visszahívjuk az érdeklődőket de maximum 3 órán belül.) Próbáld ki! :-) 
  • Amennyiben ajánlatot kérsz: Kapsz e visszaigazolást, hogy az ajánlatkérésed megérkezett? Mennyi időn belül kapod meg az ajánlatot és miután megkaptad visszahívnak e hogy minden egyértelmű e, van e bármilyen kérdésed? (Amennyiben már a kapcsolatfelvétel is macerás, nehezen elérhető a cég, vagy nem hívnak vissza, vagy ha az ajánlatra napokat kell várnod (Komplex egyedi portál esetén ez előfordulhat, de akkor viszont az egyeztetés miatt felkell vegye veled a szolgáltató mihamarabb a kapcsolatot. ) Akkor mire számíthatsz a szolgáltatás folyamán, vagy amikor a projekt lezárul és újabb fejlesztési igényekre, vagy tanácsokra lesz szükséged?
  • Milyen garanciákat vállal a cég a szolgáltatásaira?

A fentebbiek figyelembevételével érdemes több szolgáltatótól is ajánlatot kérni és összevetni a tapasztalatokat. Ha egy cég minden kritérium alapján jól teljesít, még mindig nem biztos, hogy ők a megfelelő választás.

  • Milyen a kommunikációs összhang közöttetek?
  • Kapsz célirányos kérdéseket, megakar e ismerni a weboldal készítő cég?
  • Megérti a problémáidat és tud rá javasolni megoldásokat?

Amikor partnereket kerestem régebben sokszor abba a hibába estem, hogy mindent elmondtam a cégünkről és a működésünkről. Hiány nélkül minden információt elakartam mondani annak érdekében, hogy a szolgáltató mindent tudjon rólunk és ezek alapján a legjobb megoldásokat nyújtsa nekünk.

Hiba volt!

Mivel mindent elmondtam magunkról, nem volt mit kérdezni rólunk és így csak egyetértéseket kaptam az elmondottakról, de visszakérdezést szinte soha.

Ma már másként csinálom.

Ha elmegyek egy szolgáltatóhoz elvárom, hogy ő kérdezzen tőlem. Természetesen van egy listám, miket kell egyeztetni de a lényeg hogy a beszélgetés irányítását a szolgáltatóra bízom. A kérdéseiből megtudom állapítani, hogy ért e ahhoz amit kínál és megakar e ismerni minket eléggé, vagy csak eladni akar a vállalkozásunknak?

Értékes volt számodra a blog bejegyzés?
Kérlek küldj visszajelzést a szavazatoddal!

97 szavazat