Hogyan válassz domain nevet?

Kiss ErnőKiss Ernő2017. július 24.
Hogyan válassz domain nevet?

A domain név (vagy nevek) kiválasztása hasonlóan fontos, mint egy könyv címének meghatározása. Ebben a fejezetben felsorolunk néhány olyan szempontot, melyeket érdemes figyelembe venned a weboldalad címének meghatározásakor.

Ahhoz hogy prioritást tudj szabni a felsorolt érvek között, megkell határoznod mi lesz a weboldalad célja, mi lesz a marketing stratégiád?

Pl:

  1. Személyes márka építés,
  2. vállalkozás márka imázs építése,
  3. egy termék, vagy termékcsoport ismerté tétele,
  4. landing oldal készítés,
  5. adott szolgáltatás regionális népszerűsítése,
  6. hazai, vagy nemzetközi célközönségnek fog szólni elsősorban az üzeneted, stb.
Legyen könnyen megjegyezhető!

Az egyik legfontosabb szempont, hogy a weboldalad címe legyen könnyen megjegyezhető!

Az emberek többsége amikor tv reklámban lát, rádió reklámban hall, vagy óriásplakáton, újság hirdetésben, termékcímkén, olvas el egy webcímet, nehezen, vagy egyáltalán nem jegyzi meg azokat, ha túl összetettek, vagy bonyolultak..

Lehetőség szerint kerüld az idegen szavakat tartalmazó (hazai piacon), vagy nehezen leírható / kiejthető domainneveket mert ezek használata jelentősen ronthatja a reklámjaid eredményességét.  

A kevesebb, több!

Kerüld a túl hosszú (12 - 15 karakternél hosszabb) domain nevek használatát, mert ezeket nem szívesen gépelik be az Interneten böngészők, valamint az ilyen hosszú domainnevek jelentősen rontják a megjegyezhetőséget.

A túl hosszú domain nevek további hátránya hogy nem férnek el, vagy csak nagyon nehezen olvashatóan a névjegykártyán, céges autón és a kisebb méretű reklámanyagokon. Pl.: ajándéktárgyak (toll, bögre, hűtő mágnes, stb.).

Természetesen van, hogy mégis a hosszabb név mellett szükséges dönteni, mert a rövid domainnevek zöme már foglalt, vagy mert a hosszabb szó is egy olyan szóösszetételt eredményez, ami a fentiektől eltérően mégicsak erősítik a megjegyezhetőséget.

Pl:

Mire utaljon a domain név?

Nagy dilemma , hogy mire utaljon a domainnév.

Bármelyik felsorolt szempont jó ötlet lehet, de a domain bevezetőre kell visszautaljak, mely szerint fontos meghatározni a vállalkozás jelenlegi komplex tevékenységi körét, valamint felmérni a cégben rejlő növekedési lehetőségeket.

Regionális célzás:

Amennyiben vállalkozási potenciálunkat egyetlen városra terjesztjük ki, érdemes lehet a tevékenységet párosítani a regionális meghatározással. Ezzel egyértelműsítjük a szolgáltatási területünket és kevesebb erőfeszítésünkbe kerülhet a Google keresőben való kedvező pozíciók elérése is.

Például ha valaki pizzériát üzemeltet Bánkon, akkor jó ötlet lehet a www.bankipizza.hu, vagy ha kizárólag Budapesten végez burkolási szolgáltatásokat, akkor a www.budapest-burkolo.hu domainnév használata.

ABC sorrend

A tematikus link és cégkatalógusokban előszeretettel listázzák a weboldalakat és a cégeket ABC sorrend szerint, ezért előnyt élvezhetnek azok a webcímek (és cégnevek) melyek az ABC első betűivel kezdődnek.

Mi legyen a domain kiterjesztése?

Elsősorban (hazai piacon) a. hu, .com kiterjesztésű domanineveket kedvelik, de másodsorban a .eu és az egyéb általános kiterjesztések is hasznosak lehetnek, mint Pl.: .net, .org, .biz.

Külföldi népszerűsítés esetén a. com és az adott ország kiterjesztését (párhuzamosan) érdemes használni, mint Pl.: .ro, .sk, .de, stb.

Próbáld meg elkerülni azt, hogy „hasonló” domain nevet választasz. Pl.: ha foglalt a www.kovacskft.hu, nem érdemes neked a www.kovacskaft.com , vagy a www.kovacskft.net –et használnod, mert könnyen a konkurenciád malmára hajthatod a vizet a reklámjaiddal.

Viszont, ha a kereső optimalizációdat szeretnéd erősíteni és egy számodra fontos kulcsszóval bíró domaint választasz, akkor élj az egyéb domain nevek használatával. Pl.: Amennyiben a www.babakocsi.hu már foglalt és Te babakocsik forgalmazásával foglalkozol, érdemes lehet a www.babakocsi.com domaint beregisztrálni és erre az oldalra egy kereső optimalizált weboldalt fejleszteni.

Vásároljunk e több domain nevet?

Akkor ha márkát építesz és Pl: a márka neved Kockabill lesz, akkor érdemes bejegyezned a hazai és az általános domainneveket is, valamint azokat az országokét is, melyekben értékesíteni tervezel.

Amennyiben olyan terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, mely erősen pozícionált és egy szűkebb közösség igényeit elégítheti ki, akkor jó stratégia lehet az is, ha felvásárlod a tevékenységhez köthető valamennyi domain nevet.

Ezzel megnehezíted a konkurenseid dolgát, és további versenyelőnyre is szert tehetsz. Ilyenkor a megvásárolt domain neveket

  • a fő domainedre irányíthatod, vagy még hatékonyabb,
  • ha mindegyikre készítesz egy önálló weboldalt. Ezzel a lehetőséggel akár több weboldallal is elfoglalhatod a Google kereső első találati oldalát és több csatonán keresztül is szerezhetsz ügyfeleket.

Pl: www.rattanbutor.hu, www.rattanbutor.net, www.kertirattanbutor.hu

Erősíti e a keresőoptimalizációt a jól megválasztott domain név? 

Tapasztalataink szerint a jól megválasztott doman név nem előfeltétele hogy megszerezd a Google első találati helyeit. Viszont sokkal kevesebb idővel és költséggel elérheted a kívánt pozíciót ha a domain neved megegyezik a legfontosabb kulcsszóval, mint ha nem.

Pl: Ha a Műfenyő a legfontosabb kulcsszavad, akkor a www.mufenyo.net domain névvel kevesebb erőfeszítéssel, kevesebb költséggel kerülhetsz ezzel a szóval előre, mint pl a www.xycegnev.hu domain névvel.

A jól megválasztott domain név viszont önmagában semmire nem elegendő! Fontos hogy a weboldalad tartalmi felépítése, programozása, linkhálózata, stb. megfeleljenek a kereső optimalizációs irányelveknek, hogy kedvező találati helyet érj el a Google és az egyéb keresők természetes találati listáján.   

A webcím előtagja, SSL tanúsítvány

Az SSL protokoll a kommunikáló felek közötti, titkosítással és hitelesítéssel történő biztonságos kommunikációra szolgál.

Az SSL biztosítja a biztonságos kommunikációt a lehallgatások ellen. A felhasználók biztosak lehetnek abban, hogy azokkal kommunikálnak, akikkel valóban szeretnének.

Korábban az SSL tanúsítványokat elsősorban a pénzügyi intézetek használtak, majd az on-line üzletek Pl. webáruházak ahol rendeléseket lehet leadni, esetleg weboldalak tartalomkezelő rendszeréhez a jelszavak és az adatok biztonságosabbá tételéhez. Ezek mellett olyan projektekhez is, amelyek esetében a jogszabályi rendelkezések megkövetelték a biztonságos adatátvitelt.

Ma már 2017 től nem csak a fentebb felsorolt Internetes megjelenéseknél célszerű ezen tanúsítványokat használni, hanem az „egyszerű” céges weboldalaknál is.

Ennek egyrészt bizalomépítő hatása is van a látogatók felé, valamint a Google előnyben részesíti azokat a weboldalakat, melyek SSL tanúsítvánnyal rendelkeznek.

Többféle SSL tanúsítvány létezik, de laikus számára kettő szemmel látható különbség van az egyes tanúsítványok között, valamint a tanúsítvánnyal nem rendelkező weboldalak címei között.

  1. Az a weboldal, amely nem rendelkezik SSL tanúsítvánnyal http://, www, vagy http://www. előtaggal rendelkezik és a webcíme szürke.
  2. Az SSL tanúsítvánnyal rendelkező domainek esetében a doman ellenőrzésen átesett webcímek előtt https:// előtag jelenik meg, de ami feltűnőbb, hogy ez felirat és a webcím előtt megjelenő kis lakat is zölden színben látható.
  3. A cégellenőrzéssel is ellátott domainnevek előtt, Pl banki oldalak, vagy Pl. https://www.weboldal-keszites.eu/ szintén zölden látható a https előtag, a zöld lakat, de a cégnév is megjelenik szintén zölddel kiírva. (Itt Pl.: a Webrakéta Kft.)

Értékes volt számodra a blog bejegyzés?
Kérlek küldj visszajelzést a szavazatoddal!

34 szavazat